Sedan den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag som rör ursprungliga fel i 36 månader efter köpet.
Under de första 24 månaderna är det handlarens ansvar att bevisa att ett fel som upptäcks inte fanns vid leverans. Tidigare var tidsgränsen 6 månader. Under det sista året hamnar bevisbördan på köparen.
De garantiförsäkringar som bilhandlarna säljer ska alltså ses som ett komplement för att täcka nya fel som uppstår.
– Den kan ses som en bonus, ett extra skydd. Garantivillkoren reglerar vilka rättigheter konsumenten har. Oavsett har konsumenten alltid rätt att reklamera enligt konsumentköplagens regler, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket till Teknikens Värld.
Läs även: Ny konsumentköplag – tryggare att köpa bil
Extra garanti fråntar inte bilhandlaren ansvar
Tyvärr uppfattar många kunder att de ska vända sig till garantibolaget med alla problem. I ett fall gick garantiföretaget bara med på att ersätta halva kostnaden för en ny växellåda, trots att verkstaden konstaterat att felet fanns redan innan bilen såldes.
För bilhandlarna är förvirringen till stor fördel. Kostnader som de är skyldiga att stå för får kunden själv betala genom en försäkring som kostar mellan 5 000 och 15 000 kronor per år.
– Bilhandlaren är skyldig enligt konsumentköplagen att ta emot en reklamation och hantera den utan kostnad för konsumenten ifall felet är ursprungligt, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket.
Om bilhandlaren vägrar att stå för reparationer av ursprungliga fel råder Konsumentverket bilköparen att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Nytt trick för att slippa reklamationer
Nyligen kunde vi också berätta om att bilhandlare börjat anlita företag för att hantera reklamationer. Kunden har dock alltid rätt att vända sig direkt till handlaren med ursprungsfel.
Läs även: Så slipper bilhandlare reklamationer – Gör så här!