Volkswagens spanska dotterbolag Seat utvecklar nya plug-in-hybrider, som inom fem år ska kunna köras 50 km enbart med elmotor. Märkets första prototyp presenterades här om dagen för spanska industriministern och regionala politiker, som Seat hoppas ska bidra till en infrastruktur med laddstationer när bilbranschen börjar övergången till eldrift.
Seats prototyp till plug-in-hybrid är en modifierad Leon som drivs av en 105-hästars diesel kombinerade med en elmotor på 35 kW (48 hk). Bilen kallas Twindrive Ecomotive.
Att både Volkswagen och Audi arbetat hårt med utveckling av laddhybridbilar med litiumjonbatterier vet vi. Båda samarbetar med japanska batteritillverkaren Sanyo och det har sagts att någon av dem ska erbjuda en hybridmodell redan 2011.
Den prototyp som Seat presenterade här om dagen är en ombyggd Leon, som i hybridversionen kallas Twindrive. Den har en 1,9-liters dieselmotor på 105 hk som samarbetar med en elmotor på 35 kW (48 hk). Med det litiumjonbatteri som ligger i bagageutrymmet kan bilen köras rent elektriskt en sträcka upp till fem mil. Vid eldrift är toppfarten begränsad till 100 km/h.
Trångt under huven är det på Seat Leon Twindrive. Här sitter både en 1,9-litersdiesel och en 35-kilowatts elmotor. Volkswagen hävdar att drivpaketet ger en bränsleförbrukning i blandad körning på superlåga 2,5 l/100 km.
Seat har tidigare lanserat miljömedvetna versioner av både Ibiza och Leon under beteckningen Eecomotive, bägge med dieselmotor och CO2-utsläpp under 120 gram/km. Leon Twindrive är Seats första plug-in-hybrid och meningen är att en ny modell med helt färdig laddhybridteknik ska erbjudas senast 2014.
Prototypen presenterades av Seats styrelseordförande Francisco García Sanz för den spanska industriministern Miguel Sebastián. García Sanz framhöll bilens betydelse, inte bara för miljön utan även för bolagets framtid.
-Produktutveckling i sig är ingen garanti för framgång. För att kunna garantera användarna rörlighet och räckvidd är det avgörande med såväl elbolags medverkan som regeringens stöd, sa Sanz.
Batteriet är av litiumjon-typen och kräver aktiv kylning med vätska. Kapaciteten hos prototypen anges räcka för rent elektrisk körning upp till 50 kilometer.
Seats vd Erich Schmitt förklarade också att Twindrive-projektet är ett första steg mot en helt eldriven bil och att Seats ingenjörer nu arbetar med att utveckla eldriftens fördelar och framför allt för att komma tillrätta med dess största nackdelar, tiden för uppladdning av batterierna och den begränsade räckvidden. För Leon Twindrive anges räckvidden vid enbart eldrift till 50 km.
Utvecklingschefen hos moderbolaget Volkswagen, Ulrich Hackenberg, har tidigare sagt att det är fullt möjligt att man i koncernen inom några år kommer med plus-in-hybrider som ger en "elektrisk räckvidd" på uppåt 100 kilometer.
Att det inom VW-gruppen arbetas seriöst på eldrift för framtiden, avslöjade Hackenberg när han talade om nästa plattformsgeneration för modeller med tvärmotor. Den kallas MQB, vilket står för "modularer Querbaukasten" (ungefär moduluppbyggd tvärbygglåda) och första modellen på den plattformen blir nästa Golf, som ska presenteras redan 2012. Enligt Hackenberg öppnar det nya tvärmotorkonceptet "ännu större möjligheter till innovativa drivlinor än hittills".
Volkswagen kommer under 2009 att testa 20 stycken Golf VI utrustade Twindrive-tekniken. Bilarna ska rulla hos olika myndigheter för utvärdering av funktionen i daglig praktisk trafik.
Det är alltså samma Twindrive som Seat nu börjar testa i Spanien. Och det är ur VW:s nya MQB-bygglåda de spanska ingenjörerna kan plocka när de skapar nästa Leon. Och då är sannolikheten stor Sanyo har fått fram ett batteri som ger betydligt större räckvidd än dagens 50 kilometer.
Men fortfarande gäller givetvis att regeringen inte bara i Spanien utan i varje land måste delta i omställningen till eldrift genom en infrastruktur där bensinmackarna ersätts av "laddmackar".