I tisdags tillkännagav Chrysler LLC och Fiat Group att de ska bilda en allians. Inledningsvis köper Fiat Group 35 procent av Chrysler LLC från ägaren Cerberus Capital Management. Avsikten är att tillsammans hjälpa till med försäljningen i Nordamerika respektive Europa samt att dela produktutveckling.
Det har ryktats mycket om Chryslers snara nedläggning men nu verkar det som om den utdömde amerikanen får oväntad hjälp strax innan gonggongen skulle slå sitt sista slag: Fiat Group köper 35 procent av Chrysler!
Fiat Groups vd Sergio Marchionne (till höger) får nu även inflytande i Chrysler LCC där Bob Nardelli är vd.
Denna oväntade vändning i spekulationerna kring Chryslers eventuella överlevnad kom tämligen otippat. Tidigare rykten har pekat mot en allians med Renault, som också längtar efter att komma tillbaka till USA, men så blev det alltså inte.
I det kortfattade pressmeddelandet berättar Chrysler LLC och Fiat Group att man skrivit på ett icke bindande avtal som har för avsikt att skapa en allians. Inledningsvis köper Fiat 35 procent av Chrysler från deras ägare, investmentbolaget Cerberus Capital Management. Någon köpesumma nämns inte och sannolikt är man långt ifrån färdig med förhandlingarna kring alla detaljer i avtalet.
Syftet med alliansen är att Chrysler ska hjälpa Fiat att komma tillbaka till USA och få en färdig språngbräda med det återförsäljarnät som Chrysler har etablerat. Chrysler ska också kunna erbjuda produktion av Fiat-modeller i sina fabriker, där det finns gott om ledig kapacitet. Tidigare har vi hört Fiat Groups vd Sergio Marchionne prata om möjligheten att sälja Fiat 500 i USA, något som han betraktat som omöjligt med mindre än att 500:an då byggs i USA.
För Chryslers del kommer alliansen med Fiat synnerligen väl tajmat då man behöver skapa en trovärdig handlingsplan för framtiden, om nu amerikanska staten ska fortsätta att garantera nödvändiga lån. En hållbar framtidsstrategi är ett krav från amerikanska myndigheter, annars tvingar man in Chrysler (och GM också, för den delen) i ett "Chapter 11-läge" där en konkursdomstol rekonstruerar företaget från grunden.
För Chrysler innebär alliansen också möjligheten att få ett bättre återförsäljarnät i Europa. Man framhåller också möjligheten att dra nytta av Fiats erfarenheter när det gäller att konstruera om ett bilföretag inför de utmaningar som står för dörren, något som Sergio Marchionne gjort på ett närmast mirakulöst sätt när han tillträdde sin tjänst som vd för Fiat.
Ett faktum som man ska hålla i minnet är att Sergio Marchionne är född av italienska föräldrar men uppvuxen i Kanada. Det var först en bra bit in i sin karriär som han fick uppdrag i Europa och så småningom värvades till "självmordsuppdraget" att få ordning på Fiat, som bokstavligen hängde på repen och var nära att bli uträknade.
"Det här initiativet representerar en milstolpe i det snabbt föränderliga landskap som bilindustrin befinner sig i," skriver Sergio Marchionne i pressmeddelandet. "Vi bekräftar härmed att Fiat och Chrysler även fortsatt kommer att spela en betydelsefull roll i den globala process som pågår. Avtalet ger båda företagen möjligheter och tillgång till de viktigaste marknaderna med konkurrenskraftiga produkter. Den här alliansen är en av flera strategiska partnerskap som Fiat tecknat med en mängd företag inom bilindustrin."
Även Chryslers LLC:s arbetande styrelseordförande Bob Nardelli beskrev möjligheterna i sin kommentar:
"Ett Chrysler/Fiat partnerskap är en perfekt mix som skapar förutsättningar för en ny, global aktör som ger Chrysler en mängd strategiska fördelar. Vi får tillgång till ett försäljarnät utanför Nordamerika och kan tillsammans dela på utvecklingskostnader samt få tillgång till bränslebesparande teknik. Alliansen ger också amerikanska skattebetalare en återbetalning på de pengar och det förtroende som de lånat till Chrysler."
Avtalet alla detaljer är alltså inte klara ännu och vi får snart anledning att återkomma till ämnet med fler uppgifter.