Hoppa till innehåll

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Amerikanska Fisker kommer före både Tesla och Chevrolet Volt med en serietillverkad eldriven mellanklassbil. Laddhybriden Fisker Karma har premiär på Parissalongen med de första exemplaren som byggts av finska Valmet. Lilla elbilstillverkaren Fisker satsar på snabb expansion. Den första serieklara Karma står på Parissalongen och nästa år ska den byggas i 15.000 exemplar. Elbilarna står […]

Amerikanska Fisker kommer före både Tesla och Chevrolet Volt med en serietillverkad eldriven mellanklassbil. Laddhybriden Fisker Karma har premiär på Parissalongen med de första exemplaren som byggts av finska Valmet.

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Lilla elbilstillverkaren Fisker satsar på snabb expansion. Den första serieklara Karma står på Parissalongen och nästa år ska den byggas i 15.000 exemplar.

Elbilarna står tätt på bilsalongen i Paris som öppnar den 2 oktober. De flesta är små funktionella bilar främst avsedda för storstadstrafik, men amerikanska Fisker Karma är undantaget. Det är en nära fem meter lång, lyxig laddhybrid med effekt och prestanda som en sportbil. Den har nu börjat seriebyggas hos legotillverkaren Valmet i Finland.

Namnet Fisker kommer från danske formgivaren Henrik Fisker, som efter att jobbat med design för både Aston Martin (DB9) och BMW (Z8), satsade på ett eget bolag och en egen bilmodell med elektrisk drivning 2007. Fisker samlade några finansiärer och på salongen i Detroit 2008 stod en mycket låg och långsträckt sedan med påtagligt sportig profil.

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Danskfödde Henrik Fisker startade Fisker Automotive i Irvine, Kalifornien och är både vd och designchef. Hans långsiktiga plan är attbygga 100.000 laddhybridbilar per år. En ny, familjevänlig och överkomlig modell med arbetsnamnet NINA börjar tillverkas i USA 2012.

På den salongen var Fisker Karma bara en kaross utan drivlina, men snart på Parissalongen står den färdiga bilen, den första i den ordinarie serien, bygg av Valmet i finska Nystad. Och här ingår drivlinan i form av två elmotorer på 408 hästkrafter totalt, med extrema 1.300 Nm vridmoment. Det ger sportvagnsmässiga fartresurser: noll till 100 km/h klaras på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h.

I mittunneln ligger ett litiumjonbatteri som kan driva bilen utsläppsfritt cirka drygt 80 km (50 miles). När batteriet är tömt startar räckviddsförlängaren, som består av en turboladdad tvåliters bensinmotor på 260 hästkrafter kopplad till en kraftig generator, och övertar matningen av elmotorerna. På så vis utökas räckvidden till cirka 48 svenska mil (300 miles) totalt.

Enligt Fisker betyder den här seriehybridlösningen att den totala bränsleförbrukningen i blandad körning ligger på 2,4 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 83 gram per kilometer.

Accelerationssiffran ovan är maxprestanda, när elmotorerna får kraft från både batteriet och generatorn. I enbart eldrift klarar Karma 0-100 km/h på cirka 8 sekunder, och toppfarten begränsas till 153 km/h.

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Karma är 499 cm lång, 198 bred och 133 cm hög. Axelavståndet är 316 cm och spårvidden fram/bak 169/172 cm.

Fisker Karma är uppbyggd med en stomme ("space frame") av aluminium och ytterpaneler av aluminium och kolfiberkomposit. Stommen av svetsade aluminiumprofiler innebär enligt Fisker en extrem vridstyvhet, vilket garanterar "väghållning och köregenskaper i världsklass".

Karma är Fiskers första bilmodell. Företaget har dock ambitiösa planer och målet är att komma upp i en produktion på 100.000 bilar per år, som ska säljas globalt via ett omfattande nät av importörer och återförsäljare. Detaljer om marknadsföringen ska presenteras i samband med premiären för Karma på Parissalongen.

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Karma är sparsmakat lyxig invändigt, med läder genomgående, även ovanpå instrumentpanelen. Hela bilen inklusive inredningen är designad av Henrik Fisker.

Ett stort steg i expansionsplanerna tog Fisker i början av 2010 då man köpte General Motors gamla fabrik i Wilmington, Delaware, där märkets nästa modell ska börja byggas 2012. Arbetsnamnet är projekt NINA och det blir också en laddhybrid, men till ett konsumentpris i nivå med andra elektriskt drivna familjebilar. Man kan anta att Fisker då har GM:s Chevrolet Volt som riktmärke. Volt börjar säljas i USA senare i år för 33.500 dollar, motsvarande 237.000 kronor, med statens skattesubvention avdragen. Den kan också leasas för 350 dollar (2.500 kronor) per månad under 36 månader.

Fisker Karma ligger i en helt annan klass: priset uppges på Fiskers webbsajt till 87.900 dollar, i skrivande stund motsvarande 622.000 kronor. Huruvida det statliga stödet till elbilar då är avdraget, framgår inte av texten.

Den serieproduktion som nu startas hos Valmet i Finland ska enligt en representant för Fiskers ägare leda till mellan 70 och 100 färdiga bilar i år. Dessa ska användas för diverse tester, bland annat krocktester och tester i vardaglig trafik hos vanliga konsumenter. Produktionsmålet för 2011 är cirka 15.000 exemplar av Karma.

Seriebyggd Fisker Karma visas i Paris

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.