Hoppa till innehåll

Ska bli omöjligt att köra för fort – yrkestrafiken först ut

Trafikverket vill rädda 50 liv om året genom att göra det omöjligt att köra för fort. Tester med fartspärrar pågår redan.

”Varför sälja bilar som kan köra i olaglig hastighet?” och ”Är det en rättighet att kunna köra för fort?”, är två frågor som Trafikverkets måldirektör Maria Krafft ställer på sin spets i en intervju med Vi Bilägare.

Hon påpekar att 46 procent av alla bilister kör för fort. Skulle de inte göra det hade 50 liv sparats om året enligt Trafikverkets beräkningar eftersom vägarnas säkerhet är anpassade efter den angivna hastigheten.

– Överhastigheten äter upp effekten av det. Då blir krockvåldet så högt att du inte drar nytta av vägens utformning och fordonets säkerhetssystem. Då kan man fråga sig: ska man ha produkter som bryter mot lagen som gör så att inte säkerhetssystemen fungerar? säger Maria Krafft till Vi Bilägare.

Trafikverket ser en enkel lösning på problemet – att spärra bilarna så att de inte kan köra för fort.

– Ska vi bygga ett system som utgår från att varje enskild individ ska fatta rätt beslut? Vi behöver något robustare än att varje individ ska tänka rätt och handla rätt hela tiden, säger Maria Krafft.

Tester med fartspärrar pågår redan

Redan idag finns ett obligatoriskt system (ISA) i alla nya bilar som varnar när man kör för fort. Tester pågår i Sverige och Nederländerna med mer avancerade ISA-system. Nästa nivå gör gaspedalen trögare att trycka ner när hastighetsgränsen överträds.

Det testas också att en fartspärr som helt hindrar föraren från att köra fort.

I dag är bilarna för dåliga på att säkert veta vilken hastighet som gäller, men det kan förbättras med bättre skyltigenkänning och med gps-data, så kallad geofencing. Redan nu pågår ett geofencing projekt i Enköping.

Maria Krafft menar att det är naturligt att börja med fartspärrar för yrkestrafik som bussar, taxibilar och lastbilar.

Ständig fartspärr – ett måste för självkörande bilar

En faktor som också talar för obligatoriska fartspärrar är att bilarna blir självkörande. Om det juridiska ansvaret för bilens körning förs över till biltillverkaren måste systemen säkerställa att bilen håller laglig hastighet.

Innan obligatoriska och ständigt aktiverade fartspärrar kan införas finns det problem att lösa, som hur man ska kunna bryta spärren i nödsituationer.

– Det skulle kunna uppstå en farlig situation och då måste man ta sig förbi, men det tycker inte jag är en diskussion där vi ska fastna, säger Maria Krafft.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.