Enligt nya uppgifter från den brittiska ekonomitidningen ”The Business” har Ford Motor Company bestämt sig för att sälja Volvo Personvagnar. Efter att försäljningen av Land Rover och Jaguar till Tata är klar ska även Volvo PV läggas ut till försäljning. Målet är att ha klart affären innan sommaren slut. Uppgifterna kommer från en anonym bankkälla med insyn i Fords planer.
Ford-chefen Alan Mulally har mörkat Volvo-försäljningen eftersom alla frågorna från journalister blev ”jobbiga”.
Under förra sommaren och hösten förekom det många rykten om att Ford Motor Company skulle sälja ut alla sina varumärken inom PAG-gruppen. Aston Martin såldes under våren till engelska Prodrive och under hösten har arbetet pågått med att sälja Land Rover och Jaguar. För några veckor sedan blev det officiellt att indiska Tata ska köpa de två engelska märkena och affären väntas blir klar i alla sina detaljer under februari.
Även Volvo Personvagnar, det enda kvarvarande märket i forna PAG-gruppen, skulle enligt ryktena säljas även om det inte uttalades klart ut av Ford-ledningen. Alan Mulally, vd på Ford Motor Company, sa i svepande ordalag under början av hösten att ”allting är möjligt” och styrelseordförande Bill Ford (ättling till grundaren Henry Ford) har tidigare sagt att det inte finns några heliga kor i arbetet med att rekonstruera och rädda Ford Motor Company.
Under senhösten verkade dock ledningen för Ford Motor Company och Volvo Personvagnar kommit fram till att man trots allt ska fortsätta ihop under det stora Ford-paraplyet. I slutet av november uttalade sig Alan Mulally och beskrev en mera självständig framtid för Volvo inom Ford-koncernen där varumärket skulle utvecklas till att bli mer premium och de gamla kärnvärdena med säkerhet, miljö och skandinavisk design skulle odlas.
Lewis Booth har hållit god min, väl medveten om att Volvo är till salu.
Fords europachef Lewis Booth, som även sitter i Volvos styrelse, sa i början på december att Volvo ska bli mera ”full-premium” istället för nuvarande ”premium-light” och att effektiviseringarna måste fortsätta för att stärka resultatet. Även Lewis Booth gav alltså intryck av att Volvo PV ska fortsätta vara en del av Ford Motor Company.
Men nu kommer nya uppgifter från en bankkälla med insyn i Fords affärer och de citeras i den brittiska ekonomitidningen ”The Business”. Uppgifterna gör gällande att Ford Motor Company aldrig släppt idén att sälja ut samtliga märken i PAG-gruppen och Volvo blir sist ut – men målsättningen är att ha försäljningen klar till sommaren!
Enligt bankkällan är det ”full fart framåt” med försäljningen av Volvo Personvagnar och Ford har tänkt sig en köpesumma på cirka sex miljarder dollar, cirka 40 miljarder kronor. Precis som med försäljningen av Land Rover och Jaguar, som tros inbringa cirka två miljarder dollar till Fords tomma kassakista, så är inte huvudsyftet att få loss nya pengar. Syftet är istället att renodla Fords verksamhet och koncentrera resurserna på färre märken och göra dem mera framgångsrika än hittills. Ford har ”den hårda vägen” fått erfara att man inte klarar av att hålla alla bollarna i luften samtidigt.
Bankkällan som citeras i ”The Business” säger att avsikten att sälja Volvo aldrig ändrats, men att man tonat ner bilden utåt för att Fords ledning tröttnat på alla frågor som ställs i ärendet.
Volvo Personvagnar ska nu ”kläs upp i brudklänning” inför försäljningen och intressenter bjudas in under våren. Bankerna HSBC, Goldman Sachs och Morgan Stanley är de mest sannolika medhjälparna vid affären då de även varit aktiva med försäljningen av Land Rover och Jaguar.
Enligt ”The Business” är det samma investmentföretag som kan varit i farten kring Land Rover och Jaguar som kan bli aktuella som Volvo-köpare. Några troliga köpare inom bilindustrin finns inte, tror man, men utesluter inte att kinesiska bilföretag skulle vara intresserade av ett europeiskt premiummärke.
Ford Motor Company har inte gett några kommentarer kring uppgifterna, heller inte Volvo Personvagnar. Uppgifterna från ”The Business” kan mycket väl vara riktiga, med tanke på att de första uppgifter som läckte ut kring försäljningen av Aston Martin samt Jaguar och Land Rover alla härstammade från anonyma källor som gett uppgifter till engelska finanstidningar.