Hoppa till innehåll

Smutsiga bilar godkänns i Sverige – underkänns i andra EU-länder

Nya mätmetoder vid besiktningen skulle förbättra både säkerhet och miljö, menar besiktningsbranschen som riktar hård kritik mot Transportstyrelsen.

Varför mäts inte partikelutsläppen och varför testas inte antisladdsystem och högvoltsbatterier? Den frågan ställer Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) till Transportstyrelsen.

Senast det gjordes en större förändring av reglerna för kontrollbesiktning var 2018. Då sänktes gränsvärden för utsläpp, vilket direkt gjorde att antalet underkända bilar minskade.

En graff som visar andelen icke arbetsande personer. (AI text)
Källa: Fordonsbesiktningsbranschens årsrapport 2025

”Förklaringen till detta är att Transportstyrelsen vid ändringen 2018 ville anpassa reglerna till EU. Men resten av Europa har gjort en helt annan tolkning än Sverige. Därför sticker vi ut från våra europeiska grannländer.” skriver FBB i sin senaste årsrapport.

Data som FBB sammanställt visar att bara 0,21 procent av alla dieselbilar underkänns vid avgaskontrollen på den svenska kontrollbesiktningen. I Tyskland är motsvarande siffra 4,82 procent och i Belgien hela 9,32 procent.

Stattistik som visar hur många dieselbilar som
Källa: Fordonsbesiktningsbranschens årsrapport 2025

– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna, säger Tord Fornander på FBB.

Kräver partikelräkning vid besiktning

Transportstyrelsen har gjort ett utkast till nya regler, men FBB saknar flera kontrollpunkter som de menar skulle förbättra miljön och säkerheten.

”Ingen partikelräkning eller annan mer modern avgasmätning finns med i förslaget. Gränsvärdena ligger kvar på Europas mest tillåtande nivåer.” skriver FBB.

En tabell som visar de 10 främsta bilarna under året (AI text)
Gränsvärden i olika länder för olika dieselbilar.
Källa: Fordonsbesiktningsbranschens årsrapport 2025

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning. De menar att myndigheten redan har utrett frågan och fått uppmaningar från EU-kommissionen.

”Anpassat för 1990-talet”

FBB menar också att Transportstyrelsen bryter mot EU-direktiv.

– 20-årsundantaget från avgaskontroll, som innebär att besiktningstekniker ska titta på avgaserna i stället för att faktiskt mäta dem, ligger kvar, trots att det bryter mot EU-direktivet.

Kritiken stannar inte där. FBB radar upp frän kritik i sin årsrapport.

”Dessutom är reglerna för bland annat bromsprovning anpassade efter hur bilarna var byggda på 1990-talet, eller ännu tidigare. Numera har alla fordon avancerade bromssystem med antisladd, antispinn, automatiska bromsar, panikbromsstöd och liknande lösningar. Detta har väsentligt ökat trafiksäkerheten i Sverige. Att löpande kontrollera systemen på ett ändamålsenligt sätt borde naturligtvis ingå som en del av kontrollbesiktningen.”

Fotnot: FBB:s undersökningen baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under 2024 och jämförs med nästan 2 miljoner tester i Tyskland, Belgien och Nederländerna. Enligt FBB beror skillnaderna på hur mätmetoderna, inte att svenska dieselbilar skulle vara renare.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.