Vare sig du gör det själv eller lämnar in bilen har däck- och servicekedjan Vianor här samlat tre tips.
Med tanke på att det är fem miljoner bilar som rullar i vårt land är det inte svårt att räkna ut att det blir däckstoppning när alla får för sig att byta samtidigt.
– Om du kommer för att byta däck samma dag som snön faller är du för sent ute, kommenterar Tomas Jansson, produktchef, Vianor.
– Då vill alla till en bilverkstad för att göra detsamma och det blir en anstormning som gör att man inte kan få tid direkt. I Sverige är det dessutom förbjudet att köra med sommardäck på vinterväglag, så förutom att vara en potentiell fara för dig själv och andra bryter du mot lagen.
Produktchefens 3 bästa tips
Kontrollera mönsterdjup och lufttryck – minimikravet på mönsterdjupet är 3 mm men rekommendationen är att byta till nya däck redan vid ett mönsterdjup på 5 mm.
Håll koll på temperaturen – försök att byta till vinterdäck innan temperaturen faller under nollan för att slippa långa väntetider hos verkstaden.
Dubbat eller odubbat – den eviga frågan. Däckverkstadens tips här är dubbfritt för dig som kör mestadels i storstäder. Här är rullmotståndet dessutom lägre vilket drar ned förbrukningen.
Dubbat rekommenderas för dig som behöver bättre grepp på isiga underlag och bor utanför storstäderna.
Bonustipset gäller förvaring: när däck inte används ska de förvaras mörkt, svalt och luftigt.
Enligt svensk lag är det krav på vinterdäck från den 1 december till 31 mars. Det är dock tillåtet att med dubbade däck redan från den 1 oktober, till och med den 15 april.
Läs även: