Hoppa till innehåll

Snart dags för vinterdäck – här är däckkedjans 3 tips inför bytet

Med rapporterat snöfall i norr och sjunkande temperaturer i allmänhet är det hög tid att börja fundera på det fasade däckbytet.

John Sempill

Vare sig du gör det själv eller lämnar in bilen har däck- och servicekedjan Vianor här samlat tre tips. 

Med tanke på att det är fem miljoner bilar som rullar i vårt land är det inte svårt att räkna ut att det blir däckstoppning när alla får för sig att byta samtidigt. 

– Om du kommer för att byta däck samma dag som snön faller är du för sent ute, kommenterar Tomas Jansson, produktchef, Vianor.

– Då vill alla till en bilverkstad för att göra detsamma och det blir en anstormning som gör att man inte kan få tid direkt. I Sverige är det dessutom förbjudet att köra med sommardäck på vinterväglag, så förutom att vara en potentiell fara för dig själv och andra bryter du mot lagen.

Produktchefens 3 bästa tips

Kontrollera mönsterdjup och lufttryck – minimikravet på mönsterdjupet är 3 mm men rekommendationen är att byta till nya däck redan vid ett mönsterdjup på 5 mm. 

Håll koll på temperaturen – försök att byta till vinterdäck innan temperaturen faller under nollan för att slippa långa väntetider hos verkstaden. 

Dubbat eller odubbat – den eviga frågan. Däckverkstadens tips här är dubbfritt för dig som kör mestadels i storstäder. Här är rullmotståndet dessutom lägre vilket drar ned förbrukningen.

Dubbat rekommenderas för dig som behöver bättre grepp på isiga underlag och bor utanför storstäderna. 

Bonustipset gäller förvaring: när däck inte används ska de förvaras mörkt, svalt och luftigt. 

Enligt svensk lag är det krav på vinterdäck från den 1 december till 31 mars. Det är dock tillåtet att med dubbade däck redan från den 1 oktober, till och med den 15 april. 

Läs även:

Nya däckkrav träder i kraft den 30 november

Nya råd för hjulbyte – ”Efterdra inte!”

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.