Den tyska affärstidningen Handelsblatt berättar att Volkswagen-koncernen avslutar sitt experiment med en ”agentmodell” som infördes 2020 i samband med lanseringen av Volkswagen ID.3.
Agentmodellen innebär att Volkswagen centralt satte priserna och skötte faktureringen. Återförsäljarna blev agenter för VW och fick en fast provision för varje bil.
För kunderna är agentmodellen rättvis, men den ger inte handlarna samma initiativ att kriga om kunderna.
– Vi förlitar oss på våra återförsäljares styrka – den kan inte ersättas av någon modell, säger Martin Sander, försäljningsdirektör för Volkswagen, till tidningen Handelsblatt.
Nästa år återgår handlarna inom Volkswagen Group (Audi, VW, Skoda och Cupra) till klassisk försäljning där Volkswagen bara sätter ett rekommenderat pris, men det är upp till handlarna att sätta sitt eget pris och erbjuda rabatter.
Läs även: Bilarna från Skoda, Seat, VW och Cupra med 2G/3G-problem