Hoppa till innehåll

Ny lag: Slut med släckta baklampor på nya bilar

Att tillåta släckta baklampor i dagsljus var ett misstag. En ny EU-lag återställer ordningen.

För drygt tio år sedan tilläts bilar köra med släckta baklampor under dagtid. Något som ledde till att många bilar fortsatte köra nedsläckta i skymning och mörker.

Lagändringens syfte var att spara energi och därmed sänka bränsleförbrukningen, men kom samtidigt som alla biltillverkare övergick till elsnåla led-lampor.

Många har påpekat det meningslösa med nedsläckningen och att det kan ge ökad olycksrisk.

Ny lag sedan 2024 – omfattar alla nya bilar från 2027

Faktum är att lagen ändrades redan förra året, men det har inte blivit allmänt känt. Vi Bilägare berättar att från och med den 22 september 2024 måste alla nya bilmodeller som typgodkänns inom EU måste ha varselljus (DRL) och positionsljus tänt samtidigt.

Lagen är skriven sådan att det inte behövs bakljus om dagsljuset är över 7 000 lux, men de flesta biltillverkare går mot att alltid ha positionsljus tänt baktill för att det inte ska kunna bli fel.

När ljusnivån utomhus är under 1 000 lux måste man ha halvljus tänt.

Ett tillägg till lagen är på gång att beslutas inom EU som tvingar alla bilar som säljs från 2027 att ha bakljusen tända – det vill säga att ljusreglerna även gäller bilmodeller som typgodkänts före den 22 september 2024.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.