Hoppa till innehåll

Söderlind: Saabs överlevnad handlar om veckor!

Pengar måste fram. Antonov vill gå in som delägare i Saab, eller rättare sagt: Spyker NV. Avgörandet ligger hos regeringen. När jag ringde finansministerns statssekreterare, som jobbar med processen, la han på luren. Regeringen har Saabs öde i sina händer. Nu talar vi inte om att regeringen ska hjälpa till med lån eller mer garantier. […]

Pengar måste fram. Antonov vill gå in som delägare i Saab, eller rättare sagt: Spyker NV. Avgörandet ligger hos regeringen. När jag ringde finansministerns statssekreterare, som jobbar med processen, la han på luren.

Söderlind: Saabs överlevnad handlar om veckor!

Regeringen har Saabs öde i sina händer. Nu talar vi inte om att regeringen ska hjälpa till med lån eller mer garantier. Det handlar om att tillåta den ryske finansmannen Vladimir Antonov att bli delägare.
En process pågår, men tar den för lång tid är den meningslös.
På torsdagkvällen ringde jag upp finansminister Anders Borgs statssekreterare, Hans Lindblad, för en kommentar.
Hur går processen?
Vilka problem ser regeringen eventuellt med Antonov som delägare?
Finns det något som talar emot Antonov som delägare?
Hur akut är krisen?
Hur lång tid kommer processen att ta?
Inser man att Saabs framtid är beroende på resultatet oxh hastigheten?
Men Hans Lindblad ville inte tala mig, bara veta varifrån jag fått hans telefonnummer.
När han inte fick det var samtalet över.
Jag hoppas att nivån på diskussionerna internt i regeringen är högre och att man inser allvaret.
Finns det starka skäl att Antonov inte ska tillåtas som delägare ska man givetvis säga nej, och berätta vilka skälen är.
Men man måste göra det snabbt.
Frågan är inte ny. Antonov nekades delägarskap när Spyker tog över, och enligt källor som jag talat med kommer tveksamheterna till Antonov inte från GM, utan från den svenska regeringen.
Utan godkännande från regeringen skulle aldrig Saab få de viktiga IEB-lånen. Det var alltså inte GM som tog initiativ till att stoppa Antonov, men man följde regeringens linje.
Regeringens utredning av Antonov borde ha varit klar för länge sedan.
Låt oss hoppas att regeringens saktfärdighet inte fäller Saab.

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.