Även om Ferrari F40 var en råbarkad best utan några bekvämligheter ville den franska generalagenten för Ferrari ha något mer. En F40 som kunde tävla i Le Mans.
Sagt och gjort. Giuliano Michelotto fick uppdraget att vässa bilen. Bland annat fick Le Mans-versionen en riktig fläskläpp i form av en lågt placerad främre splitter. Turbotrycket höjdes och bränslesystemet byggdes om – det ökade effekten från 468 till 760 hästkrafter.


De tre första exemplaren användes för tävling. Senare utökades stallet till fyra tävlingsbilar. Bland annat vann Ferrari F40 LM två gånger på Anderstorp innan McLaren F1 GTR blev dominerande på tävlingsbanorna.
Övriga exemplar såldes till samlare. Den här bilen är nummer 14 av 19 och levererades till Walter Hagman i St Moritz, Schweiz. Han råkade dock krocka bilen, så den fick skickas tillbaka till fabriken.


Nyligen renoverades bilen för omkring en miljon kronor, en struntsumma med tanke på att auktionsförrättaren RM Sotheby’s räknar med att sälja bilen för mellan motsvarande 80–90 miljoner kronor.
Läs även: Ferrari F40 med V12-motor: världsunika bilen kan bli din