I en intervju med Dagens Industri hävdade Vladimir Antonov att Saabs försäljningsmål på 80.000 bilar 2011 är orealistiskt. Men i ett pressmeddelande säger Spyker Cars att målet ligger fast. Frågan är vem som får rätt?
Senast under Genèvesalongens öppning berättade styrelseordförande Victor Muller (till vänster) och vd Jan-Åke Jonsson om Saabs försäljningsmål för 2011: 80.000 bilar. Det målet ligger fast, meddelar nu Spyker Cars (ägare till Saab Automobile).
Att starta om sin globala försäljningsorganisation och få igång produktionen i Trollhättan var en besvärlig process för Saab Automobile. Försäljningen under 2010 nådde inte upp till den nivå man hoppades på (60.000 bilar) och prognoserna fick revideras vid flera tillfällen. Saabs försäljning 2010 blev bara 32.000 bilar (läs mer genom att klicka på länken).
Men inför 2011 står Saab bättre rustade och hoppas inte minst på årets modellnyheter som miljödieseln i 9-3 SportCombi, ansiktslyftet Griffin på 9-3, nya 9-5 SportCombi och suvmodellen 9-4X. Prognosen som företagsledningen kommunicerat är att nå en försäljning på 80.000 bilar under 2011, vilket både styrelseordförande Victor Muller och vd Jan-Åke Jonsson upprepade under Genèvesalongen.
Vladimir Antonov vet kanske något om Saab som vi andra inte känner till?
Den prognosen ifrågasattes av Vladimir Antonov i en intervju med Dagens Industri under torsdagen (10 mars). Antonov tror att Saab maximalt kan sälja 60.000-65.000 bilar under året, vilket skulle kunna äventyra avtalsreglerna i det lån som man har hos Europeiska investeringsbanken, EIB. Enligt Antonov skulle Saab "gå i konkurs inom fem dagar" om EIB drar tillbaka sitt lån, men samtidigt säger den ryska bankiren att han kan bidra med ett kapitaltillskott på cirka en halv miljard kronor för att verksamheten ska kunna fortsätta.
Vladimir Antonov har länge haft siktet inställt på Saab Automotive och var en av aktörerna som ville köpa företaget under 2009, när General Motors bestämt sig för att sälja. Men Antonov hamnade i karantän då GM fick kalla fötter efter rykten om penningtvätt och kontakter med kriminella nätverk i Ryssland. Ryktena om Antonovs penningtvätt och maffiakontakter kunde dock strykas av det oberoende, amerikanska undersökningsföretaget Kroll (se länk). Spyker kunde köpa Saab först efter att Antonov dragit sig ur som delägare.
Vladimir Antonov gör nu en ny offensiv för att bli delägare i Saab Automobile. Enligt Dagens Industri ska EIB få ett förslag nästa vecka, då lånen till Saab hänger ihop med ägarstrukturen:
"Jag kommer att utarbeta ett detaljerat förslag i början av nästa vecka och ger inte upp striden för att investera i Saab," säger Antonov till Dagens Industri.
I Trollhättan suckar man tungt över Vladimir Antonovs utspel som nu sänder nya svallvågor av tveksamhet kring företagets framtid, något som varken gynnar Saab eller Antonovs eventuella delägarskap. Ägaren till Saab, nederländska Spyker Cars, skickade ut ett kortfattat pressmeddelande där man understryker att Antonovs uttalande får stå för honom själv. I Spyker Cars pressrelease (klicka på länken för att få hem ett pdf-dokument) upprepar man att försäljningsprognosen inte ändrats. Om en ändring sker kan den exempelvis meddelas vid nästa kvartalsrapport, 25 mars.
Men vad tror ni läsare? Finns det någon bakomliggande tanke med utspelet från Vladimir Antonov och vem har egentligen rätt – 60.000 eller 80.000 bilar?