Norge ligger, som alla vet, före Sverige i elektrifieringen och där ersätts allt fler bensinpumpar med snabbladdare. I stadsdelen Marienlyst i Oslo går nu St1 ett steg längre.
– De senaste åren har vi tagit bort många bensin- och dieselpumpar runt om i landet och ersatt dem med snabbladdare, men det är första gången vi har tagit bort alla, säger Anita Sørlundsengen, detaljhandelsdirektör på St1, i ett pressmeddelande

Bensinmacken i Marienlyst byggdes 1960 och då fanns det omkring 200 000 privata bilar i Norge. I dag är siffran 3 miljoner och 30 procent av dem är elbilar. Andelen växer för varje år då det nästan bara säljs elbilar i Norge.
– Vi är självklart spända på hur våra kunder tar emot det här, men vi skulle inte göra det om vi inte har en tro på att det kommer att lyckas. Stationen har varit en populär destination i 65 år och det råder ingen tvekan om att tätheten av elbilar, och inte minst taxibilar, i det här området är hög, säger Anita Sørlundsengen.
Norska elbilsföreningen anser att utvecklingen är positiv. Vad de 70 procent som inte kör elbil tycker framgår inte av pressmeddelandet.

188 svenska Shell-mackar försvinner
St1 meddelar också att de ska förenkla sin varumärkesstrategi och bara använda namnet St1. 630 Shell-stationer i Sverige, Finland och Norge byter namn till St1. En bakomliggande förklaring är att deras licens för varumärket Shell går ut 2025.
– Omprofileringen möjliggör ytterligare stordriftsfördelar när vi samlar vårt nordiska stationsnätverk under St1-varumärket, säger Daniel Wandebäck, marknadschef på St1.
Läs även: Macken rivs – ”En stor dag på ett personligt plan”