Bilberoendet ser alltså ut att ha minskat enligt en undersökning som Gröna Mobilister har utfört, som jämför statistik före och efter pandemin.
Vi ser ut att vara mer benägna att åka kollektivt eller välja alternativa färdsätt såsom att cykla eller promenera.
Även om minskningen är liten är det klart att andelen bilresor har sjunkit: med 1 procentenhet i 37 av de undersökta kommunerna. Resor med kollektivtrafik har ökat i 35 av de undersökta kommunerna.
– Utvecklingen av biltrafiken är inte gudagiven, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson enligt ett pressmeddelande.
Siffrorna visar att Trafikverkets basprognos om en ökning av den genomsnittliga körsträckan med 12 procent från år 2019 till 2045 kan ifrågasättas.
– Data talar sitt tydliga språk: bilismen minskar när vi satsar på alternativen, fortsätter Jesper Johansson.
Gång- och cykelresor har ökat med i snitt 1,9 procentenheter samtidigt som andelen invånare som är nöjda med utbudet av gång- och cykelvägar ökar med 10 procentenheter.
Det största sambandet mellan ökad nöjdhet med gång- och cykelvägar samt kollektivtrafiken – kontra minskad körsträcka i bil – finns i städer och pendlingskommuner.
Är det ett resultat av trängselskatter, miljözoner och höjda parkeringsavgifter? Eller rent av att vi distansarbetar i större utsträckning? Kommentera!