Hoppa till innehåll

Statistik: Fler bilar kräver efterkontroll

Efter att ha analyserat 2023 års besiktningsstatistik finns det tydliga trender att redovisa. En tredjedel av den svenska bilparken har brister. 

John Sempill

Av närmare en miljon kontrollbesiktade personbilar hos Bilprovningen 2023 hade 11,3 procent brister, som dock inte kräver efterkontroll, men däremot måste åtgärdas snarast inför nästa kontrollbesiktning. 

Andel personbilar som hade anmärkningar och som kräver efterkontroll var högre – 22,3 procent, alltså strax över var femte bil. 

– Det är uppseendeväckande att så många personbilar har allvarliga fel när de besiktas, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

– Det tyder på att det rullar en hel del bilar på våra vägar med brister vilket känns oroväckande och bekräftar behovet av kontinuerlig kontroll för att förebygga olyckor och öka trafiksäkerheten. 

Besiktningsstatistiken från 2023 visar att andelen personbilar med krav på efterkontroll ökade sedan 2022, med 0,7 procentenheter. Sedan 2021 har andelen ökat med 1,2 procentenheter.

De vanligaste bristerna

Felen som ofta orsakar efterkontroll är felande bromsar och komponenter i bromssystemet. Oftast ojämn bromsverkan, slitna belägg och bromsskivor, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen samt slitna och skadade bromsledningar. 

Bilprovningen tipsar om att med jämna mellanrum motionera bromssystemet: dels genom kontrollerade och något kraftigare inbromsningar emellanåt samt att använda parkeringsbromsen regelbundet. 

Besiktningsstatistik efter länAndel underkända totaltAndel underkända utan krav på efterkontrollAndel underkända med krav på efterkontrollAndel körförbud
Blekinge län31,5 %9,9 %21,5 %0,1 %
Dalarna län34,9 %10,5 %24,3 %0,1 %
Gotlands län32,0 %13,4 %18,6 %0,0 %
Gävleborgs län35,3 %11,5 %23,7 %0,1 %
Hallands län33,9 %11,8 %21,9 %0,2 %
Jämtlands län37,1 %15,1 %21,9 %0,1 %
Jönköpings län34,0 %10,3 %23,6 %0,1 %
Kalmar län36,1 %10,7 %25,1 %0,3 %
Kronobergs län34,6 %11,1 %23,4 %0,1 %
Norrbottens län35,7 %13,8 %21,8 %0,2 %
Skåne län29,7 %10,8 %18,8 %0,1 %
Stockholms län32,3 %11,1 %21,0 %0,1 %
Södermanlands län33,7 %9,9 %23,6 %0,1 %
Uppsala län33,3 %9,3 %23,9 %0,1 %
Värmlands län40,2 %10,7 %29,3 %0,2 %
Västerbottens län38,7 %13,6 %24,9 %0,2 %
Västernorrlands län38,0 %11,9 %26,0 %0,2 %
Västmanlands län28,4 %10,8 %17,5 %0,1 %
Västra Götalands län33,1 %10,9 %22,0 %0,1 %
Örebro län32,9 %9,5 %23,3 %0,1 %
Östergötlands län30,6 %10,3 %20,2 %0,2 %
Totalt33,6 %11,2 %22,3 %0,1 %
Källa: Bilprovningen

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Bilprovningen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.