Hoppa till innehåll
Recharge

Stellantis omställning slår tillbaka – tusentals bilar försenade

Omlagd strategi skapar brist på hybriddelar och rätt däck – tillverkningsmålet för mars missades med 20 000 bilar.

När Stellantis nu växlar ner från elbilsspåret och i stället satsar allt på hybrider, uppstår nya problem. För mars månad missade koncernen sin europeiska produktionsprognos med hela 20 000 bilar – på grund av brist på delar och rätt sorts däck. Det berättade Stellantis Europachef Jean-Philippe Imparato vid en utfrågning i franska senaten.

– Elbilar fungerade inte, så vi satsade fullt ut på hybrider. Men små, medelstora och stora leverantörer hinner inte ställa om på två månader, säger Imparato enligt Automotive News Europe.

Nya utsläppsregler försvårar planeringen

En viktig orsak till förseningarna är de nya EU-reglerna för koldioxidutsläpp, som påverkar både efterfrågan och planering av komponentinköp.

Stellantis köper normalt in delar tre månader i förväg – men med ändrade mål och ett nytt strategiskt fokus, blev logistikpusslet svårlagt.

– Det här skulle döda företaget om det pågår i två år, varnade Imparato, som pekade på risken för dryga EU-böter.

Enligt honom handlar det om potentiella straffavgifter på omkring 19,5 miljarder kronor (cirka 1,7 miljarder euro) per år om Stellantis inte når utsläppsmålen.

Elbilsstrategin pausas – hybrider tar över

Stellantis har redan bromsat sina elbilsambitioner. Sedan Carlos Tavares, som tidigare var vd, lämnade posten har försäljningen på flera europeiska marknader varit svag – och koncernen har istället börjat samarbeta med Tesla för att köpa utsläppskrediter.

Men hybridomställningen har inte varit friktionsfri. Redan i oktober rapporterades flaskhalsar i produktionen av koncernens 48-volts hybriddrivlina, specifikt kring de nya elektrifierade dubbelkopplingslådorna (eDCT).

Samtidigt är efterfrågan på rena elbilar inte tillräcklig för att kompensera.

– Det finns ingen marknad för elbilar just nu, konstaterar Imparato.

EU ger respit – men det räcker inte

Europeiska kommissionen har nyligen erbjudit biltillverkare en treårig ”medelvärdesmodell”, där utsläppen mellan 2025, 2026 och 2027 får slås ihop för att möta målen. Men Stellantis menar att det inte räcker.

– De kallar det en gåva. Men säljer jag inte tillräckligt med elbilar 2025 måste jag kompensera 2026. Det skjuter bara problemet framåt, säger Imparato.

Kommentar: När övergången blir ett bakslag

Det här är ett tydligt exempel på hur snabbt verkligheten kan komma ikapp – även för en jätte som Stellantis. När elbilarna inte säljer och hybridstrategin fastnar i leverantörsledet, blir det uppenbart hur skör omställningen är. Inte tekniskt – utan logistiskt, politiskt och kommersiellt.

EU:s ambitioner må vara välmenande. Men industrin är fortfarande metall, friktion och framförhållning.


Fakta: Stellantis i siffror

  • Sålde cirka 5,5 miljoner bilar globalt 2024
  • Av dessa 2,6 miljoner i Europa
  • Omsättning: cirka 1 800 miljarder kronor (156,9 miljarder euro)
  • Riskerar cirka 19,5 miljarder kronor (1,7 miljarder euro) i årliga böter om utsläppsmålen missas

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Stefano Guidi / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.