Stellantis, bilkoncernen bakom märken som Peugeot, Opel, Citroën och Jeep, redovisar ett kraftigt vinstfall under första halvåret 2025, enligt Autocar.
Efter skatt blev resultatet minus 25,3 miljarder kronor – ett tapp på över 67 procent jämfört med fjolåret.
Bakom tappet ligger flera faktorer: osäkerheten kring USA:s bilimporttullar, en svagare euro samt fallande försäljning av transportbilar i Europa – något som också lett till att Stellantis stängt sin transportbilsfabrik i brittiska Luton.
– 2025 håller på att bli ett tufft år. Vår nya ledning kommer att fatta de beslut som krävs för att vända utvecklingen, säger Antonio Filosa, som tog över som koncernchef i juni.
Läs också: Stellantis hotar stänga fabriker – riskerar 30 miljarder i böter
Europa drabbas hårdast
Nedgången syns tydligast i koncernens två största marknader: Nordamerika och Europa.
I Europa sjönk leveranserna med 98 000 bilar till 1,4 miljoner – en minskning som kostade bolaget 8 miljarder kronor i förlorade intäkter efter skatt.
Det påverkar även Sverige, där Stellantis är stor aktör genom Peugeot, Opel och Citroën.
De drabbade segmenten omfattar populära modeller som Peugeot Partner och Citroën Berlingo – fordon som ofta används av svenska hantverkare, företag och kommuner.
– Försäljningen av B-segmentet har gått trögare än väntat i Europa, vilket också påverkar våra leveranser, skriver Stellantis i rapporten.
Läs också: Stellantis omställning slår tillbaka – tusentals bilar försenade
Fiat i Sydamerika
Samtidigt ökade försäljningen i Sydamerika med 77 000 bilar – främst i Argentina där modeller som Fiat Strada, Argo och Fastback lyfte resultatet med över 4,4 miljarder kronor.
Detta mildrade fallet globalt men räckte inte för att vända trenden.
Ett av få varumärken som särredovisas är Maserati. Det italienska sportbilmärket tappade 2300 bilar i leveransvolym jämfört med samma period förra året, och stannar på 4200 levererade fordon.
Tuffare tider väntar
Enligt Stellantis kommer andra halvan av året också bli utmanande.
Bolaget räknar med ytterligare 13 miljarder kronor i förlorade intäkter på grund av tullar – trots att nya handelsavtal diskuteras mellan USA, EU och Storbritannien.
Filosa säger att bolaget kommer att satsa på ”de rätta produkterna” och ”personalen som gör skillnad” – men nämner inga konkreta förändringar.
I tidigare uttalanden har Stellantis bekräftat att flera elbilsmodeller är på väg ut på marknaden, bland annat från Peugeot och Jeep.