Försöket är en del av stadens budget för 2026 och drivs av Miljöpartiet, som vill förbättra framkomligheten för cyklister.
– Många rödljus som är till för att styra biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare cykelflöde med färre onödiga stopp, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
Läs också: Tysklands vädjan – skrota EU-förbud mot nya bensinbilar
Transportstyrelsen säger nej
I flera europeiska länder får cyklister redan svänga höger mot rött, men i Sverige är juridiken oklar.
Transportstyrelsen menar att regeln bryter mot internationella bestämmelser, medan Trafikverket gör motsatt bedömning.
Försöket bekräftas i ett pressmeddelande från Stockholms stad den 6 oktober 2025. Under våren ska en korsning i Stockholm programmeras om så att cyklister tillåts svänga höger mot rött – dock med väjningsplikt.
Vill göra Stockholm till Europas cykelstad
Bakgrunden är att staden vill få fler att välja cykeln framför bilen.
– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister. Målet är att sänka klimatutsläppen och skapa trevligare gator för stockholmarna. Då behöver vi göra det enklare att välja bort bilen, säger Strömgren.
Det är inte första gången Stockholm trotsar myndigheterna. Tidigare har staden drivit igenom cykling mot enkelriktat – en regel som först mötte motstånd men senare blev permanent.
Kan spridas till fler städer
Om försöket faller väl ut kan högersväng mot rött bli verklighet även på andra håll i landet.
I Nederländerna infördes regeln redan 1990, och flera europeiska länder – som Frankrike och Danmark – har följt efter.
Försöket ses som ännu ett steg mot att göra Stockholm till en mer cykelvänlig stad.
– Jag vill göra Stockholm till en grön promenadstad och Europas främsta cykelstad. Jag är beredd att brottas med både bakåtsträvande borgare och mossiga myndigheter, säger Strömgren.
Läs också: Tjeckien höjer till 150 km/h på motorväg