Frågan om att endast tillåta elbilar i delar av Stockholm City har blivit en utdragen process där Stockholms stad, Länsstyrelsen i Stockholm samt flera rättsinstanser och myndigheter är inblandade.
Nyligen gav Kammarrätten grönt ljus till Stockholms stads plan att införa Miljözon klass 3 i delar av innerstaden, men först skulle Transportstyrelsen ge sitt godkännande.
Transportstyrelsen har upphävt beslutet om miljözon och skickat tillbaka det till länsstyrelsen. Av Transportstyrelsens beslut framgår att Stockholms stad utrett ärendet i tillräcklig omfattning och att länsstyrelsen därför behöver pröva ärendet i sak.
– Det innebär att kommunens miljözonsbeslut fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Stockholms stads ledning ser positivt på beslutet
– Det här är ännu en seger på vägen mot Sveriges första miljözon klass 3. Transportstyrelsen går på stadens linje Stockholm är ett steg närmare att komma till rätta med avgaserna i city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Vad innebär miljözon klass 3?
Inom Miljözon klass 3 får endast personbilar som där rena elbilar, bara går på gas eller har bränsecell för vätgas köra. För tunga lastbilar och bussar tillåts även laddhybrider.
Läs även: Ytterligare en miljözon införs i Stockholm – bilar förbjuds helt