Detta är inte första gången som den totala klimatpåverkan för en elbil kontra bilar med förbränningsmotorer jämförs. Alla studier visar samma sak: att även med smutsig el från kolkraft och olja är elbilar ett bättre val för klimatet.
Läs mer: Studie: Så snabbt går elbilen med miljövinst
Många känner till att det går åt mer energi att tillverka en elbil än en avgasbil. Samtidigt förbränner en bensinbil 17 000 liter drivmedel i genomsnitt under sin livstid. Det innebär större utsläpp av koldioxid än med en elbil som drivs på smutsig el, även när tillverkning och skrotning är inräknad.
Siffrorna från University of Michigan är baserade på en amerikansk elmix som består av både olja och kärnkraft. Den svenska elmixen är betydligt renare.
Läs även: Är en veteranbil bättre för miljön än en elbil?
Studien visar också att laddhybrider gör en utsläppsvinst om de används som tänkt, det vill säga att de laddas. Exempelvis minskar en hybridpickup utsläppen av koldioxid med 23 procent och en laddhybrid med 61 procent. Men att byta till en helt eldriven pickup innebär en besparing på 75 procent.
Eftersom studien är amerikansk har forskarna utgått från en pickup, en biltyp som är väldigt vanlig i USA. Studien visar därför även hur mycket koldioxidutsläppen kan minskas av att välja en mindre bensinbil. Däremot är inte dieselbilar med i jämförelsen.
Läs även: Bättre för klimatet att byta ut 90% av alla avgasbilar mot elbilar
Minskade CO2-utläpp jämfört med en pickup
| Biltyp | Bensin | Hybrid | Laddhybrid | Laddhybrid | Elbil | Elbil | Elbil |
| Elräckvidd | 55 km | 80 km | 640 km | 480 km | 320 km | ||
| Pickup | 100% | 77% | 44% | 40% | 31% | 27% | 25% |
| Mellanstor suv | 84% | 65% | 39% | 35% | 28% | 24% | 22% |
| Liten suv | 78% | 61% | 37% | 33% | 26% | 22% | 20% |
| Mellanstor sedan | 72% | 56% | 33% | 31% | 23% | 20% | 18% |
| Liten sedan | 66% | 52% | 31% | 29% | 22% | 19% | 17% |
Källa: University of Michigan