Subaru har utvecklat världens första externa krockkudde särskilt för cyklister – nu lanserad i Japan. Tekniken debuterar i nya Forester och är ett steg i märkets arbete för att skydda oskyddade trafikanter i en bilvärld som blivit allt mer dominerad av stora, tunga fordon.
Den U-formade kudden fälls ut från motorhuvens framkant och löper upp längs båda A-stolparna – just där cyklister oftast träffar bilen vid en kollision. Målet är att minska risken för allvarliga huvudskador när en cyklist kastas framåt mot bilens övre delar.
– Enligt Subaru är detta den första luftkudden i världen som är särskilt utvecklad för cyklister, rapporterar Carscoops.
Läs också: Elbilen med fyrhjulsdrift och 375 hk – Subarus nya äventyrsbil
Skyddar där det gör mest ont
Subarus egna olycksdata visar att cyklister, till skillnad från fotgängare, ofta träffar bilens övre delar – särskilt A-stolparna. Det är också några av karossens hårdaste och mest svårförstärkta områden. Genom att låta krockkudden expandera längs dessa sektioner skapas ett skyddande lager där det tidigare saknats helt.
Subaru har noterat att hela 44 procent av dödsfallen i olyckor med deras bilar i Japan drabbar fotgängare (38 %) och cyklister (6 %). Det är nästan tre gånger så högt som i USA, och visar tydligt att nya skyddssystem behövs.
Samtidigt har bilparken globalt vuxit i både storlek och vikt – vilket gjort oskyddade trafikanter ännu mer utsatta i tätortstrafik.
Krockkudden täcker inte hela vindrutan, vilket enligt Subaru är ett medvetet beslut. Systemet balanserar skydd för cyklister med fortsatt sikt för föraren – en praktisk kompromiss som gör bilen körbar även efter att airbagen lösts ut.
Detta markerar början på ett nytt kapitel i aktiv säkerhet, där yttre skyddsåtgärder kompletterar konventionella lösningar inuti bilen.
Bara i Japan – än så länge
I dagsläget är den nya luftkudden exklusiv för den japanska versionen av Subaru Forester. Företaget har ännu inte meddelat om – eller när – tekniken kommer till Europa eller andra marknader.
Men i en tid där antalet cyklister ökar och fler bilar är tyngre än någonsin, kan Subarus innovation mycket väl bana väg för en ny global säkerhetsstandard.