Hoppa till innehåll

Första krockkudden för cyklister – Subaru visar unik airbag

Subaru lanserar världens första externa airbag för att skydda cyklister vid kollision – först ut är nya Forester i Japan.

Subaru har utvecklat världens första externa krockkudde särskilt för cyklister – nu lanserad i Japan. Tekniken debuterar i nya Forester och är ett steg i märkets arbete för att skydda oskyddade trafikanter i en bilvärld som blivit allt mer dominerad av stora, tunga fordon.

Den U-formade kudden fälls ut från motorhuvens framkant och löper upp längs båda A-stolparna – just där cyklister oftast träffar bilen vid en kollision. Målet är att minska risken för allvarliga huvudskador när en cyklist kastas framåt mot bilens övre delar.

– Enligt Subaru är detta den första luftkudden i världen som är särskilt utvecklad för cyklister, rapporterar Carscoops.

Skyddar där det gör mest ont

Subarus egna olycksdata visar att cyklister, till skillnad från fotgängare, ofta träffar bilens övre delar – särskilt A-stolparna. Det är också några av karossens hårdaste och mest svårförstärkta områden. Genom att låta krockkudden expandera längs dessa sektioner skapas ett skyddande lager där det tidigare saknats helt.

Subaru har noterat att hela 44 procent av dödsfallen i olyckor med deras bilar i Japan drabbar fotgängare (38 %) och cyklister (6 %). Det är nästan tre gånger så högt som i USA, och visar tydligt att nya skyddssystem behövs.

Samtidigt har bilparken globalt vuxit i både storlek och vikt – vilket gjort oskyddade trafikanter ännu mer utsatta i tätortstrafik.

Krockkudden täcker inte hela vindrutan, vilket enligt Subaru är ett medvetet beslut. Systemet balanserar skydd för cyklister med fortsatt sikt för föraren – en praktisk kompromiss som gör bilen körbar även efter att airbagen lösts ut.

Detta markerar början på ett nytt kapitel i aktiv säkerhet, där yttre skyddsåtgärder kompletterar konventionella lösningar inuti bilen.

Bara i Japan – än så länge

I dagsläget är den nya luftkudden exklusiv för den japanska versionen av Subaru Forester. Företaget har ännu inte meddelat om – eller när – tekniken kommer till Europa eller andra marknader.

Men i en tid där antalet cyklister ökar och fler bilar är tyngre än någonsin, kan Subarus innovation mycket väl bana väg för en ny global säkerhetsstandard.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Subaru

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.