Hoppa till innehåll

Super Beetle på väg – 500 hk

Volkswagens nya Beetle är ett lyft, men enligt tuningföretaget APR och entusiastsajten VWvortex finns det ändå ett utrymme för förbättringar. Deras förslag är ”Super Beetle”, en 500 hk stark värsting som ställs ut på SEMA-showen i Las Vegas.

Super Beetle på väg - 500 hk
Motoreffekten i Super Beetle har hoppat upp rejält, från 200 till en bit över 500 hk! Med så mycket effekt behövs fyrhjulsdrift och den levererar Haldex, via en Golf R.

Det drar ihop sig till SEMA-show i Las Vegas, USA, den stora specialmässan för tillbehörsföretagen som i år är öppen tisdag–fredag, 30:e oktober till 2:e november. SEMA, som står för ”Specialty Equipment Market Association”, är inte öppen för vanlig publik – när ska man ändra på detta? – men har blivit allt mera betydelsefull även för bilindustrin, som gärna är med och testar olika idéer.

Flera biltillverkare ställer ut specialfordon på SEMA-showen eller så hjälper de externa företag att modifiera sina bilmodeller. Volkswagen of America, det amerikanska försäljningsbolaget, har vind i seglen (hittills i år har de ökat 37 procent jämfört med fjolåret) och de har medverkat till att en hel grupp av VW-modeller kommer till SEMA-showen.

Mest spektakulär är ”Super Beetle” som tagits fram av tuningföretaget APR och entusiastsajten VWvortex. Den senaste generationen VW Beetle presenterades på våren 2011 och den starkaste versionen har en 2,0-liters TSI-motor på 200 hk. Showbilen VW Beetle R Concept som visades på hösten 2011 testade publikens reaktioner men nu vill man spänna bågen ännu hårdare med ”Super Beetle”.

Super Beetle på väg - 500 hk
Motorrummet på lillsyrrans Beetle? Nja, inte riktigt! Tuningföretaget APR har byggt om motorn fullständigt även om det inte syns några större förändringar i den här vinkeln.

APR har pressat turbomotorn i ”Super Beetle” till att ge en bit över 500 hk, vilket förstås krävde omfattande modifieringar av alla komponenter. Med så mycket motoreffekt behövs fyrhjulsdrift och de 500 hästarna förflyttas via en racekoppling till en drivlina som APR helt enkelt lyft över från Golf R. Det innebär som vi alla vet en svensk Haldex-koppling (det som VW döpt till 4Motion) med speciell mjukvara (”Haldex Performance Part”).

H&R har levererat nya fjädrar och stötdämpare till ”Super Beetle”, liksom kränghämmare. APR har monterat hårdare bussningar och förstärkningsstag mellan fjäderbenstornen. Från VW Racing i Storbritannien hämtades sexkolvsok till frambromsarna.

På den förvånansvärt diskreta utsidan hittar vi en lite tuffare front från Newing på Super Beetle och halvmatt, frostad folie i kulören Azure Blue Metallic. 19-tums fälgar och Michelin Super Sport håller kontakt med asfalten och invändigt är det stolar från Recaro som greppar förare och passagerare.

De som vill veta mer om Super Beetle ska absolut hoppa över till VWvortex utmärkta specialsajt där man kan följa bygget i detalj (klicka på länken för att hoppa dit). Övriga bilar som Volkswagen of America ställer ut går att se i bildgalleriet nedan och mer information finns i VW:s pressrelese inför SEMA-showen (klicka för att ladda hem som pdf-dokument).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.