Så här i sommartid är det många vägar som får ny beläggning. Ett jobb som måste göras men det är inte så kul att sitta i köerna som uppstår när asfaltläggningen sker. Sker det på vägen till jobbet kan pendlarna få köa under flera dagar innan asfaltläggarna är klara med sitt jobb.
Kan arbetet göras effektivare och väntetiden bli mindre? Allt hänger på hur mycket resurser man sätter in. Videofilmen nedan visar ett radikalt grepp som nyligen togs i Moskva där den stora Tverskayagatan skulle asfalteras. Istället för att dela upp trafiken i färre körfält och asfaltera en liten bit i taget stängde man av hela gatan.
Totalt var det 300 fordon som arbetade samtidigt och de fraktade in 8.000 ton asfalt för att belägga 32.000 kvadratmeter. Hela arbetet tog en dag att utföra.
Som vi ser är det sex fält på den åttafiliga vägen som asfalteras parallellt. Tittar man på den uppskruvade filmen ser det ut som en välkoordinerad balettuppvisning där alla fordonen samarbetar.
Under avdelningen onödigt vetande kan vi tillfoga följande fakta: asfalt har använts som byggnadsmaterial sedan mer än 3.000 år f.Kr. Större landsvägar behöver asfalteras om varje sjätte-tionde år. Tjära används inte i modern asfalt, det är bitumen som är bindemedel. 1876 asfalterades Stora Nygatan i Stockholm, den första i Sverige. Tekniken med asfaltbeläggning utvecklades i början av 1800-talet i Frankrike.