Hoppa till innehåll
Recharge

Svaga eller extrema? EU:s nya utsläppsregler kritiseras av båda lägren

Europakommissionen har lagt fram sitt förslag för det nya utsläppsregelverket Euro 7. Även elbilar påverkas när utsläpp från däck och bromsar får gränsvärden. Nu lyfts klagande röster från så väl bilindustrin som miljölobbyn.

Wiggo Björck

Turerna har varit många, men under torsdagen la till slut EU-kommissionen fram de försenade konkreta förslagen för det nya utsläppsregelverket Euro 7, som ska ersätta dagens Euro 6 år 2025. Regelverket har kritiserats hårt redan på förhand men först nu står det alltså klart exakt vad det är som föreslås.

Precis som en läcka nyligen gjorde gällande blir kraven mindre tuffa än EU-kommissionens egna expertgrupp CLOVE ska ha förslagit, framhåller den gröna lobbyorganisationen Transport & Environment. är mycket kritiska.

– Förslagen är så svaga att bilindustrin lika väl kunde ha utarbetat dem själva. Trots rekordvinster har biltillverkarna sålt kommissionen på en lögn om att ett ambitiöst Euro 7 är för dyrt, säger organisationens fordonsutsläpps- och luftkvalitetchef Anna Krajinska i ett uttalande.

Varje år dör 70 000 personer inom EU i förtid av hälsofarliga utsläpp från vägtransporter, framhåller organisationen som menar att EU-kommissionens förslag inte gör något för att stoppa detta.

Bilindustrin: Hindrar elbilsomställningen

Svaga eller extrema? EU:s nya utsläppsregler kritiseras av båda lägren
BMW-bossen Oliver Zipse tycker som ordförande för den europeiska bilbranschorganisationen ACEA att förslagen har ”begränsade miljövinster”.

Att kostnaden för mer utsläppsreningsteknik på bensin- och dieselbilarna kommer att läggas på konsumenterna är något som bilindustrin tryckt hårt på. Biljätten Stellantis vd Carlos Tavares har bland annat varnat för ”ohanterbara sociala konsekvenser” om medelklassen i EU stängs ute från bilägande av höga priser.

Och trots att förslagen blev ”mindre tuffa” är bilindustrin inte heller nöjda. Detta eftersom utsläppstesterna fortfarande föreslås bli tuffare, med mätningar i ett mycket bredare temperaturspann och på högre höjd än tidigare.

Testerna föreslås ske i minus 10 grader upp till plus 45 grader celsius i stället för 0–30 grader plus samt på 1 800 meters höjd i stället för 0–700. ”Extrema körförhållanden”, tycker den europeiska bilbranschorganisationen ACEA:s ordförande och BMW-chefen Oliver Zipse.

– Tyvärr är miljövinsterna med kommissionens förslag mycket begränsade, medan det ökar kostnaderna för fordon kraftigt. Den fokuserar på extrema körförhållanden som knappast har någon relevans i verkligheten, säger Zipse i ett uttalande publicerat av ACEA.

Branschen har velat se att nivåerna ligger kvar på samma nivå som i det nuvarande Euro 6-regelverket, enligt dem så att tillverkarna slipper lägga mer utvecklingspengar på förbränningsbilar – som ska förbjudas helt i EU år 2036.

Även elbilar påverkas

Euro 7-förslagen sätter även gränsvärden för partikelutsläpp från bromsar och däck, något som även påverkar elbilar. Dessutom föreslås livslängdskrav på batterier i både elbilar och hybrider. Dessa ska ha 80 procent kapacitet efter 5 år/10 000 mil och 70 procent efter 8 år/16 000 mil.

Regelförslagen för Euro 7 går att hitta i sin helhet på Europakommissionens hemsida.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.