Sverige har fått en ny bilfabrik. Den ligger utanför Göteborg och satsar helt på eldrivna bilar som konverteras från befintliga karosser. Först ut är Fiat 500, som med helsvensk drivlina har en räckvidd på minst 10 mil.
Med stor uppslutning från media presenterades den första elkonverterade bilen från nya företaget EV Adapt. Det är en Fiat 500, som ska följas av ytterligare 399 stycken i en första beställning, när serieproduktionen startar i höst.
Den första elkonverterade Fiaten rullade på tisdagen ut från den nybyggda bilfabriken som skapats i samarbete mellan batteritillverkaren Alelion och specialfordonsföretaget Autoadapt. Fabriken ligger i Nödinge-Nol i Ale kommun ett par mil nordost om Göteborg.
Nej, det här är inte den nya svenska bilfabriken. Men när Fiat 500-karossen är färdigbyggd här i den polska fabriken, skickas den till Nol, där den får en helsvensk, elektrisk drivlina.
I just Nol hade anrika batteritillverkaren Tudor sin fabrik fram till nedläggningen 1999, och i samma lokaler har företaget Alelion återigen dragit ingång batteriproduktion – men nu med batterier av litiumjon- typen, som väger en tiondel av ett blybatteri med samma kapacitet.
Och så ska här också byggas bilar. Med batteridrift givetvis. Alelion (man anar Ale kommun i namnet) har tillsammans med Autoadapt konstruerat en komplett elektrisk drivlina som är avsedd att byggas in i befintliga, riktiga bilar. Alltså inga plastkonstruktioner som i många andra elbilsprojekt (i Norge bland annat).
Bilfabriken som invigdes intill batterifabriken på tisdagen drivs av de båda företagen tillsammans och den första elbilen som börjar seriebyggas till hösten är Fiat 500, som får hela den ordinarie drivlinan inklusive bränsletanken ersatt av ett par litiumjonbatterier, en elmotor framtill samt en elektronisk reglercentral för det hela.
Chefen för Autoadapt, Håkan Sandberg, har genom mycket goda kontakter med Fiat etablerat ett samarbete som innebär att Alelion Batteries får köpa 500-karosser direkt från fabriken i Polen utan just drivlinan, avgassystemet och tanken, men i övrigt kompletta. Servostyrningen är standardmässigt redan elektrisk.
Det avtalet betyder att priset på den färdiga elbilen kan pressas ordentligt, sa Peter Wahlsten, en av ägarna till Alelion Batteries vid invigningen. Han vägrade dock att nämna några siffror.
Uppgifter från andra källor talar om ett styckpris runt 400.000 kronor för de första serierna, men detta kan sjunka snabbt om tillverkningsserierna blir större. Driftskostnaden beräknas i gengäld stanna på runt en krona milen med svenska elpriser. Att jämföras med minst 7 kronor per mil för en bensindriven Fiat 500.
Litiumjonbatterierna som Alelion bygger väger bara tiondelen mot ett blybatteri, och de kan laddas tusentals gånger utan att tappa i prestanda.
Batteritypen är också mycket mindre till volymen än andra batterityper med motsvarande kapacitet. För närvarande importeras cellerna som batterierna byggs upp av, men inom två tre år ska även grundcellerna tillverkas i Ale.
Bilen som visades kallas prototyp, och den ska nu finslipas tekniskt under sommaren innan tillverkningen kan börja till hösten. Motoreffekten avslöjas inte, men Peter Walsten utlovar "fantastisk acceleration" och en "magisk känsla" när man kan höra fåglarna kvittra samtidigt som man kör bil.
Prototypen har Fiats femväxlade manuella låda, men den används bara för att testa fram bästa utväxlingen om bilen i serie ska görs enväxlad, vilket är fullt möjligt med en stark elmotor. Men det kan också hända att man väljer att göra den tvåväxlad, så att den får ett särskilt stadsläge med markant acceleration i låga farter. Växellägena skulle i så fall kunna skiftas samtidigt med att man ställer om styrservot till stadsläget "city".
Alelion har fått en order på 400 stycken Fiat 500 av den svenska elindustrins organisation Power Circle, och av dessa räknar fabriken med att bygga cirka 100 i år och resterande under 2010. Inom några år räknar företagsledningen med en årskapacitet på ett antal tusen bilar, och då kan det även handla om fler och lite större modeller från Fiat eller andra märken.
Bilfabriken i Nol innebär ett 30-tal nya arbetstillfällen, och lika många måste nyanställas när batteritillverkningen ökas för att täcka de nya elbilarna.