Hoppa till innehåll

Svensk visade upp sin AMG One – renoveras var 500:e mil

Två svenskar har fått köpa hyperbilen Mercedes-AMG One. En service kan uppgå till 9 miljoner, men vid försäljning kan de räkna med en rejäl vinst.

Observera att vi skriver ”fått köpa” i ingressen. Ungefär en tredjedel av alla som ville betala 33 miljoner kronor (2,75 miljoner euro + moms) för en Mercedes-AMG One tilldelades en bil.

Bland dem som tycks blivit utan är den brittiske Youtube-vloggaren Shmee150, men han har i alla fall fått provköra ett exemplar.

För att få köpa en AMG One krävs att man är lång och trogen kund, eller F1-förare för Mercedes. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Nico Rosberg tillhör den exklusiva ägarskaran.

Mercedes-Benz AMG One har bara byggts i 275 exemplar. Bilen bygger på Mercedes F1-bil från 2015 med en 1,6-liters V6-motor som snurrar upp till 11 000 varv/min. Vid 9 000-strecket levererar den lilla motorn 574 hästkrafter.

Till det kommer ytterligare kraft från fyra elmotorer. Systemeffekten är 1 063 hk i den 1,7 ton tunga bilen. Bilen driver på alla fyra hjulen och en aktiv bakvinge ser till att kraften inte går förlorad.

Att bilen inte kan varva till 15 000 varv/min som F1-bilen beror på att AMG One är går på vanlig bensin i stället för racebränsle och är typgodkänd för att köras på allmän väg i Europa. Den har dock inte lyckats passera de amerikanska myndigheterna som har svårt att testa så här pass högvarviga motorer.

Mercedes-AMG One bakifrån
Observera mönstret i lacken med Mercedes-stjärnorna. Foto Magnus Fröderberg

Drygt 9 miljoner för en stor service

Att köpa bilen är bara början på ett kostsamt äventyr. Den högvarviga F1-motorn kräver service 500 mil. Då räcker det inte med oljebyte utan bilen ska skickas till Tyskland där motorn plockas isär och inspekteras. Slitna detaljer byts ut.

Efter 5 000 mil är det dags för stor service där hela V6-motorn kan komma att bytas ut för en nätt summa om 850 000 euro (cirka 9,3 miljoner kronor).

Mercedes-AMG One
Aktiv aerodynamik för att få optimalt luftflöde. Foto Magnus Fröderberg

Visades i Skövde

Det exemplar som visades upp i veckan av Motornova i Skövde är ett av de två svensksålda exemplaren. Ägaren planerar inte att köra bilen utan vill hålla bilen i fabriksnytt skick. Det är antagligen inte för att slippa betala för service utan för att maximera andrahandsvärdet.

Ägaren är så pass mån om skicket att laddaren till hybridbatteriet inte fick packas upp vid visningen. På sätena finns plasten kvar och vi fick inte öppna dörrarna.

Mercedes-AMG One
Plasten är kvar på sätena. Foto Magnus Fröderberg

Ett exemplar som däremot visas upp mer öppet är den Mercedes-AMG One som ställdes ut på bilmässan på Elmia i Jönköping under påskhelgen och som är till salu på Blocket för 50 000 000 kronor. Även den har 0 mil på mätaren.

Röd AMG-tävlingsbil
Motornova visade också upp en replika av AMG:s första tävlingsbil. Originalbilen finns inte kvar. Detta exemplar stämmer mer med homologeringsritningarna än Mercedes-Benz egen replika. Bilen är byggd på en Mercedes-Benz 300 SEL 6,3 precis som originalet. Foto Magnus Fröderberg
Mercedes G-wagen 4x4
Tyvärr tillverkas inte Mercedes G-klass 4×4 för civilt bruk längre. Men Motornova har ett av de sista exemplaren till salu för några millar. Foto Magnus Fröderberg

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.