Problemet med gaspedaler som kärvar och kan få bilen att ”skena” finns även i Europa, meddelar brittiska Toyota. Men svenska Toyota-ägare har fortfarande inte fått någon information mer än det som rapporterats i media.
I USA är problemen kring kärvande gaspedalerna förstasidesmaterial och många Toyota-ägare oroar sig för säkerheten på sina bilar. Ska samma oro sprida sig till Europa?
Toyotas bekymmer med gaspedaler som kärvar eller i värsta fall hänger sig i fullt eller delvis öppet läge är inte enbart ett amerikanskt problem. I själva verket kan det vara så att Toyota kom problemet på spåret genom några fall som rapporterades i Europa redan på hösten 2008.
Enligt amerikanska "The Wall Street Journal" fick Toyota rapporter om att högerstyrda exemplar av Aygo och Yaris kunde få problem med en kärvande gaspedal som hade svårt att återgå till stängt läge. I början på 2007 hade Toyota upptäckt ett liknande problem på den amerikanska pickupen Tundra och fann att de europeiska Aygo och Yaris också hade samma konstruktion med ett friktionsmaterial som påverkades av kondens från värmepaketet.
I Europa infördes en ny konstruktion på pedalstället som togs in i produktion under mitten av augusti 2009. Enligt Wall Street Journal var problemen relativt få och Toyota tyckte uppenbarligen inte att det var nödvändigt att återkalla alla berörda bilar i Europa med den "gamla" konstruktionen på gaspedalen.
När allt fler problem rapporterades i USA under hösten 2009 och amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA krävde åtgärder från Toyota trodde de flesta att problemen med gaspedalerna uppstod när de fastnade i golvmattan, speciellt om ägaren lagt in en extra gummimatta. Men Toyota insåg snart att den amerikanska underleverantören CTS använde samma friktionsmaterial som de europeiska bilarna från hösten 2008. Nu har CTS en ny konstruktion i produktion som ska monteras på alla USA-tillverkade Toyota-modeller (se länk här).
Toyota i Storbritannien har gått ut med ett pressmeddelande som beskriver problemen med gaspedalerna (se rutan nedtill) men ännu så länge väntar de svenska ägarna på information från Toyota Sweden AB. Berör problemen bara högerstyrda Toyota-modeller eller kan även svenskägda bilar bli föremål för kontroll? Enligt SVT Rapport förbereder Toyota Sweden informationen till de svenska ägarna, se länk här.