Enligt en färsk undersökning som J.D. Power genomfört om kundnöjdhet i Tyskland har Volvo gjort en raketklättring från förra årets sjundeplats. Volvo slår rentav tyska Mercedes!
Volvo toppar i år J.D. Powers kundnöjdhetslista i Tysklad.
Volvo är den andra europeiska biltillverkaren på nio år att ta hand om förstaplatsen på Tysklands kundnöjdhetslista. Förra året vann Mercedes, men dess för innan har de japanska tillverkarna Toyota, Honda och Daihatsu prenumererat på förstaplatsen.
Studien fokuserade på ägarnöjdhet för två år gamla bilar och omfattade 67 egenskaper i fyra kategorier: bilens attraktionskraft, bilens kvalitet, ägarkostnader och service-nöjdhet.
Enligt J.D. Power beror Volvos seger framför allt på höga poäng i kategorin ”attraktionskraft”. Med 841 poäng av 1.000 steg Volvo från en delad sjundeplats 2010, då de fick 826 poäng.
Efter Volvo rankades Mercedes som fick 839 poäng. Därefter Mazda, Mini och Honda. Mazda utmärker sig särskilt i inom kvalitet och tillförlitlighet.
Studien, som genomfördes mellan januari och mars i år, är baserad på intervjuer som genomförts online. Totalt svarade 17.150 tyskar på frågorna och det var bara de som ägt sin bil i två år som tillfrågades.
Vinnarna i J.D. Powers undersökning över kundnöjdhet de tio senaste åren:
2011 Volvo
2010 Mercedes
2009 Daihatsu
2008 Honda
2007 Honda
2006 Toyota
2005 Toyota
2004 Toyota
2003 Toyota
2002 Toyota