Den kortaste rutten är inte alltid den mest energieffektiva. Det har forskare på Chalmers tekniska högskola slagit fast, och har därför tagit fram ett verktyg som med hjälp av maskinlärning och algoritmer ska kunna rekommendera den snålaste rutten till eldrivna transportbilar och därmed sänka deras energiförbrukning med mellan 5 och 20 procent.
”Forskarna beräknade ellastbilarnas energikonsumtion i en stad genom att ta hänsyn till flera faktorer; hastighet, last, trafikinformation, hur backig vägen var och möjligheter till snabbladdning”, skriver Chalmers i ett pressmeddelande.
Datan över energiförbrukningen matades sedan in i en matematisk formel som sedan kunde beräkna den mest energisnåla rutten. Rutterna optimeras hela tiden med hjälp av data som samlas in från fordonen som använder verktyget.
Projektet är ett samarbete mellan Chalmers och Volvo Group, som redan använder navigationsappen i praktiken i sin flottförvaltning.
Men enligt Balázs Kulcsár, biträdande professor på institutionen för elektroteknik på Chalmers, är det inte omöjligt att verktyget kan släppas till allmänheten framöver.
– Det måste vi diskutera med Volvo i så fall, men det skulle definitivt vara en möjlighet. Rent tekniskt är det inga problem, säger han till Recharge.