Laddhybriderna fortsätter få fart på den svenska bilmarknaden. Två av tre nya bilar i oktober har sladd, och laddhybridernas andel är nu den högsta i hela Europa. Det visar Mobility Swedens senaste nyregistreringsstatistik.
Totalt registrerades 24 078 nya personbilar i oktober. Det är 4 procent lägre än samma månad förra året. Samtidigt har marknaden återhämtat sig ordentligt under året.
Hittills är ökningen 4 procent tack vare att privatköparna är tillbaka efter fjolårets försiktighet.
Företagen står dock fortfarande för mer än 60 procent av årets nyregistreringar. Det är här de största volymerna finns, särskilt hos elbilarna där förmånsbilar länge har drivit utvecklingen.
Läs också: Skatten på laddhybrider höjs – så räknas den ut
Laddhybrider lyfter marknaden
Elbilarna håller i. De stod för 36 procent av de nya bilarna i oktober och 35,5 procent hittills i år. Det är i nivå med 2024 års total. Utvecklingen är stabil men inte längre explosionsartad.
I stället är det laddhybriderna som växer kraftigt igen. De står nu för 30 procent i oktober och 27 procent av all nybilsförsäljning i år. Därmed toppar Sverige Europa i laddhybridandel.
För många köpare handlar det om trygghet. Laddhybrider ger elektrisk vardagskörning men räckvidd för längre resor utan planering.
Läs även: Trend: Laddhybrider fortsätter öka – dystert för Tesla
Leveranser styr buss och lastbil
För lätta lastbilar syns en vändning. Segmentet steg med 14 procent i oktober efter åtta svaga månader i rad. Eldriften växer även här. 21,5 procent av nya lätta lastbilar var eldrivna i oktober.
Laddhybrider gör nu också entré. De stod för 7 procent i oktober och nära 5 procent sett till hela året. För ett år sedan var siffran nästan noll.
För tunga lastbilar är utvecklingen tuffare. Registreringarna minskade med 2 procent i oktober och elektrifieringen står kvar kring 6–7 procent. Fler styrmedel krävs för att skynda på utsläppsminskningen i den tyngsta trafiken.

I busssegmentet är utvecklingen desto starkare. 161 nya bussar registrerades i oktober, mer än en fördubbling jämfört med förra året. Hittills i år har nyregistreringarna nästan tredubblats.
Fyra av tio är eldrivna sett till hela 2025. Den lägre andelen i oktober beror på timing av större leveranser till kollektivtrafiken.
Under oktober tillkom dessutom 738 nya publika laddpunkter. Sverige har nu 63 314 laddpunkter på 8 907 stationer.

Mobility Sweden lyfter också att registreringar inte är samma sak som försäljning. Bilarna beställs ofta flera månader innan de dyker upp i statistiken.
Trots omvärldsoro pekar oktoberstatistiken på att elektrifieringen fortsätter framåt. Och just nu är laddhybriderna de stora vinnarna på de svenska vägarna.