Hoppa till innehåll

Sverige kan slå världsrekord i drivmedelsbeskattning

MRF och ger finansminister Magdalena Andersson (S) och den rödgröna regeringen bakläxa. ACEA Tax Guide jämför skatter på vägtrafik i olika länder. 2016 års utgåva utkom nyligen och den visar att Sverige sedan skattehöjningen vid årsskiftet har världens näst högsta dieselskatt och världens femte högsta bensinskatt. Om den årliga höjningen av drivmedelsskatterna med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) består, kommer […]

Sverige kan slå världsrekord i drivmedelsbeskattning
MRF och ger finansminister Magdalena Andersson (S) och den rödgröna regeringen bakläxa.

ACEA Tax Guide jämför skatter på vägtrafik i olika länder. 2016 års utgåva utkom nyligen och den visar att Sverige sedan skattehöjningen vid årsskiftet har världens näst högsta dieselskatt och världens femte högsta bensinskatt.

Om den årliga höjningen av drivmedelsskatterna med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) består, kommer Sverige om fyra år vara världsledande inom beskattning av både bensin och diesel, enligt Tommy Letzén, vd för MRF.

”Vårt näringsliv är ett av de mest transportberoende i internationell jämförelse. Det är orimligt att Sverige ska tävla med tätbefolkade länder om att ha de högsta skatterna på resor och transporter”, säger Tommy Letzén. 

Utöver detta kom utredningsförslaget om ett bonus-malus-system med kraftigt höjda fordonskatter och marginellt höjda supermiljöbilspremier. Systemet är kraftigt överfinansierat och spär bara på bördan som Sveriges bilister ska bära, menar MRF.

”Om ”Hela Sverige ska leva”, måste regeringen se över den förda politiken. Vi får inte skatta ihjäl vår tillväxtdrivande mobilitet genom att slå mot dem som har det sämst ställt”, säger Tommy Letzén. 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.