Trafikverket är ansvariga för drift och underhåll av vägarna i Sverige. Cirka åtta miljarder kronor läggs varje år på snöplogning, ny beläggning på vägbanorna samt skötsel av rastplatser och belysning.
Men Trafikverket ansvarar också för järnvägsunderhållet och för detta får man varje år knappt tio miljarder kronor. Underhållet utförs av privata entreprenörer och hur det här arbetet planeras får nu svidande kritik från regeringens utredare. Enligt uppgifter som läckt ut till SVT, tre veckor innan utredningen blir offentlig, finns det allvarliga brister hos Trafikverket. Underlaget från Trafikverket är så bristfälligt att det inte går att spåra vart pengarna egentligen går.
Utredaren är inte nådig i sina formuleringar och skriver bland annat att ”Trafikverket saknar styrning, kan inte planera underhållsåtgärder och det väcker frågor om Trafikverkets möjlighet att bedriva verksamheten effektivt och hushålla med statens medel.”
Ingen på Trafikverket har velat bemöta kritiken. Från politiskt och fackligt håll förstärks nu kraven på att staten återigen blir huvudman för järnvägsunderhållet, istället för nuvarande ordning där privata entreprenörer sköter arbetet och kontrollen.
Om bristerna i styrning och redovisning även går att finna i den del av Trafikverket som sköter vägunderhållet framgår inte av läckan till SVT. Regeringens utredning ska presenteras om tre veckor. Trafikverket bildades 2009 då man slog ihop dåvarande Vägverket och Banverket.
Missa inte denna läsning:
Trafikverket: Utsläppsmålen hotas av fyrhjulsdrivna bilar


