Tillställningen bjuder bland annat på överlämnandet av en symbolisk loggbok till Flygvapenmuseum och flyguppvisning med uppvisningspiloten Nils ”Princess” Schylström.
Efter uppvisningen får nyfikna besökare träffa Nils ”Princess” Schylström på museet där han svarar på besökarnas frågor.
– Vi är väldigt glada över att i samarbete med Flygvapnet kunna ge våra besökare möjligheten att få vara med när en trotjänare som SK 60 pensioneras från aktiv tjänst och blir en del i det kulturarv som kan upplevas på Flygvapenmuseum och andra platser, säger Noomi Eriksson, museichef, i ett pressmeddelande.
Om du inte kan vänta till den 18 juni har du även möjlighet att se en SK 60 med äldre motorer av typen RM 9 flyga över museet redan på lördag den 15 juni, klockan 13.00.
Under lördagen får besökare tillfälle att testa sina egna vingar på kortare turer i museets flygsimulator.
Fakta SK 60
Utvecklingen av ett jetdrivet skolflygplan sattes i gång på 1950-talet efter ett uttryckt behov av Flygvapnet. Kraven var att planet, förutom att fungera som skolflygplan, även kunde operera som attack- samt spaningsflygplan.
Saab i Linköping tog fram konceptet Saab 105, vilket är SK 60:s officiella beteckning, och den första provflygningen skedde den 29 juni 1963. Bakom spakarna på prototypen 105-01 var testpiloten Karl-Erik Fernberg.
Efter en drygt 60 år lång tjänstgöring är det dags att pensionera flygplanstypen som ersätts av en modernare modell. En av ersättarna blir nya SK 40.