Tankbilen som levererade drivmedel till Gulf-stationen i Sorunda, söder om Södertäje, fyllde på diesel i bensintanken och bensin i dieseltanken.
Det tog fyra timmar innan felet åtgärdades. Under tiden hann ett flertal bilar tanka fel och hittills har 15 bilar fått uppsöka verkstad, uppger SVT.
”Oj, vilket jobb det här kommer att bli”, tänkte den lokale bilmekanikern Michael Johansson när han fick höra om misstaget vid den lokala macken, berättar SVT.
Så farligt är det att tanka fel
Det är sällsynt att bensinbilar råkar få i sig diesel eftersom dieselmunstycket inte går ner i påfyllningsröret. Om det händer är det sällan någon skada skedd.
Det märks snabbat att motorn går illa och blir orkeslös. Till slut börjar det ryka och motorn stannar. Motor, katalysator och lambdasond brukar klara sig, men inte alltid. Tanken behöver dock tömmas och fyllas på med bensin.
Det är värre att tanka bensin i en dieselbil, och lättare hänt. Problemet är att bensin har en annan flampunkt och innehåller inte smörjmedel. Detta kan förstöra dieselbilens insprutningssystem som jobbar under mycket högt tryck.
Feltankning täcks av många bilförsäkringar, så ta kontakt med ditt försäkringsbolag direkt om du misstänker att du tankat fel. Då kan de stå för bärgning och reparation.
Så gör du om du tankat bensin i en dieselbil eller diesel i en bensinbil
• Starta inte motorn. Om du kört iväg – stanna direkt och stäng av motorn.
• Bärgning till verkstad för tömning och sanering. Ring ditt försäkringsbolag.
Att tänka på
• Om du tankat bensin i en dieselbil och inte startat motorn räcker det oftast att pumpa ur tanken. Om du startat motorn kan du behöva byta ut många delar vilket kan bli dyrt. Ibland väldigt dyrt…
• Om du tankat diesel i en bensinbil (vilket är mera sällsynt) går det i vissa fall att komma undan dyra reparationer och enbart rengöra, men inte alltid.
• Om du kör en gammal dieselbil utan direktinsprutning kan den i vissa fall klara en liten mängd bensin. Men säkrast är ändå att tömma och skölja tanken.
Källa: ADAC