Stickkontroller har utförts på 13 orter runt om i landet av klubbar och avdelningar anslutna till M Sverige. Det går åt rätt håll, men siffrorna visar att personbilsförare ligger risigt till.
– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
– Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror.
Sedan den första undersökningen 2013 har resultaten varit varierande. År 2022 visade låga resultat med hela 30 procent som inte följde stopplikten. I år är siffran nere på 19 procent.
– En enkel regel som att stanna vid stoppskyltar kan förhindra olyckor och rädda liv, fortsätter Heléne Lilja.
– Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla, och genom att följa trafikregler kan vi tillsammans bidra till en säkrare vägmiljö. Vi uppmanar alla trafikanter att vara extra uppmärksamma vid stoppskyltar, oavsett vilket fordon de kör.
Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag 2024
| Cykel | A-traktor | Mc | Personbil | Taxi | Buss | Lastbil |
| 52 % | 29 % | 35 % | 20 % | 3 % | 15 % | 19 % |
Historisk jämförelse
| År | Observationer | Andel som inte stannade |
| 2013 | 4 672 | 32 % |
| 2016 | 3 162 | 23 % |
| 2020 | 17 000 | 25 % |
| 2022 | 6 000 | 30 % |
| 2023 | 2 600 | 23 % |
| 2024 | 3 400 | 19 % |
Läs även:
Riksförbundet M Sverige: Undvik Tesla
EU: Hobbybilar kan tvingas till skroten – ”Strider mot grundlagen”