Hoppa till innehåll

Teamens kommentarer efter STCC-premiären

Vi har samlat kommentarerna och synpunkterna från team och förare efter STCC-premiären på Mantorp . WestCoast Racing, Richard Göransson och Robin Rudholm, BMW 320si: En glad Richard Göransson leder STCC efter premiären. Richard Göransson tog en riktig kämpaseger i andra heatet på Mantorp Park. Från sjätteplats gjorde han liksom i första heatet en lysande start […]

Vi har samlat kommentarerna och synpunkterna från team och förare efter STCC-premiären på Mantorp

.

WestCoast Racing, Richard Göransson och Robin Rudholm, BMW 320si:

Teamens kommentarer efter STCC-premiären

En glad Richard Göransson leder STCC efter premiären.

Richard Göransson tog en riktig kämpaseger i andra heatet på Mantorp Park. Från sjätteplats gjorde han liksom i första heatet en lysande start och låg trea efter det första varvet. Det blev till ledning när Mattias Andersson och Jan ”Flash” Nilsson touchade. Ledningen var dock långt ifrån självklar för ett varv senare låg Thed Björk liksom i heat 1 och pressade på hårt. Richard kunde dock hålla undan och tog säsongens första seger.
– Vilken kämpaseger! Jag stod upp och körde, idag hade vi kanske inte den bästa bilen men vi hade den hungrigaste föraren, kommenterade Göransson.
Richard leder nu mästerskapet tack vare tredjeplatsen i första heatet och segern i det andra heatet.
– Det trodde jag aldrig innan den här helgen. Nu vet jag inte vad jag ska tro om nästa race mer än att vi kommer att få mer vikt och det inte kommer att bli lättare. Men det här känns riktigt skönt, avslutade en glad Richard Göransson.
Robin Rudholms race blev som väntat desto tuffare från sista startplats. Han kämpade sig upp till en tiondeplats när han blev påkörd av Tomas Engström och rasade ner igen. Till slut gick han i mål på en 11:e plats.
– Det känns som all otur drabbade oss idag, konstaterade Robin. I det första racet misstände motorn och så var det kört med hela fältet i full fart bakom. I andra racet körde jag upp mig och hade bra fart när jag blev påkörd av Engström efter att ha kört om honom. Det känns framför allt synd för grabbarna som fixat en så bra bil åt mig, vi fick ut max ur den på kvalet. Det är bara att bita ihop till nästa gång, berättar Robin.
Segern idag innebär att Richard nu bara är två segrar från att ta rekordet i antal segrar i STCC som är på 30 segrar. Det kan tas redan i nästa race på Gelleråsen i Karlskoga om tre veckor.

Flash Engineering, Jan Flash Nilsson och Thed Björk, BMW 320si.

Teamens kommentarer efter STCC-premiären

Thed och Flash på pallen med 100 000-kronorschecken för seger i teammästerskapet.

Dubbla pallplatser för Flash Engineering i årets andra STCC-tävling säkrar ledningen i teammästerskapet och 100.000 kronor! Thed Björk tvåa och Jan ”Flash” Nilsson trea.
– Fantastiskt! Det bästa med hela helgen är att jag och Janne stod tillsammans på pallen idag, jublar Björk efter målgång.
Björk hade även i den här tävlingen en stenhård fight med konkurrenten Richard Göransson.
– Jag var snabbare än honom igen, men jag ville inte riskera något onödigt utan ville säkra poängen både för team och förarmästerskapet, säger Björk.
”Flash” hade en hård fight med Mattias Andersson om ledningen i början av tävlingen. När han väl, med en hård manöver, tog sig förbi, passade även Göransson och Björk på att ta sig förbi.
– Tredjeplats känns utmärkt! Nu leder vi teammästerskapet och fartmässigt har vi visat att vi är med, säger en glad ”Flash”.
Björk ligger tvåa i mästerskapet och ”Flash” fyra medan Flash Engineering är etta i teammästerskapet.

Pole Star Racing, Robert Dahlgren och Tommy Rustad. Volvo C30.

Teamens kommentarer efter STCC-premiären

Rustad och Dahlgren är lyckliga efter dubbelsegern i heat 1.

Premiären blev en riktig fest för alla Volvo-fans. Volvoteamet Polestar med förarna Robert Dahlgren och Tommy Rustad tog kommandot direkt. Dahlgren tog pole position och Rustad kvalade till sig andra startrutan. Själva racet blev en lika stor uppvisning. Volvoförarna tog sig igenom Mantorp Parks fruktade startkurva med bibehållna positioner och drygade därefter ut varv efter varv. Fjorton varv senare var dubbelsegern i hamn. Dahlgren vann och Rustad slutade på andra plats.
– Dagen inleddes på bästa tänkbara sätt, med sju tiondelars marginal var vi träningssnabbast. Vi gjorde jobbet också i kvalet men då hade konkurrenterna vaknat till och det blev betydligt tightare tidsmässigt. Med täta fighter bakom mig och Tommy kunde vi trots många safety car-varv bärga en dubbelseger. Det andra racet slutade efter fem varv från en sjätteplats. Oljetempen steg successivt och sedan fick jag larm för oljetrycket och direkt efter det stannade motorn. Just den sekunden gick luften ur mig, det jobbigaste var inte att bli stående på banan utan att se konkurrenterna som man vet att man kan matcha köra till sig säkra poäng. Nu ser jag fram emot Karlskoga den 23 maj, säger Robban Dahlgren.
– Detta blev den bästa säsongsöppning jag haft i STCC och det är oerhört inspirerande inför fortsättningen. Att bli tvåa och fyra känns skönt. Allt fungerade perfekt och jag var bra med. Jag kunde inte plocka ur mer ur bilen denna dag men tror att det finns en del till att hämta i kommande race. I heat två ville jag bara komma i mål och säkra så många poäng som möjligt utan att ta några chanser, säger Tommy Rustad.

IPS Motorsport, Johan Stureson – Peugeot 308 och Mattias Andersson – Alfa Romeo 156:

Teamens kommentarer efter STCC-premiären

Bra säsongsstart för Mattias Andersson.

Johan Stureson körde i mål som sjua respektive åtta i de två heaten på Mantorp.
– Mantorp passar inte min bil så bra så poängen här var jätteviktiga inför fortsättningen. I det första heatet fick jag en kanonstart och tog mig upp från nionde till femte plats. Tyvärr så har jag inte fart tillräkligt på den långa rakan här på Mantorp utan föll ner två placeringar. I det andra heatet blev jag utträngd i första kurvan och tappade ner till åttonde platsen som jag sedan kunde försvara. Jag är inte helt nöjd men ändå poäng i båda heaten som kan bli värdefulla efter finalen, berättade Johan Stureson.
Mattias Andersson inledde säsongen med att bli sexa i det första racet.
– En bra start bäddade för placeringen. Bilen gick riktigt bra.
I heat två kunde jag ta hand om ledningen efter en ny bra start. Tyvärr fick jag en tryckare i ena bakhörnet av Flash på varv fem och tappade tempo. Jag hade en fjärdeplats på gång men när Tommy Rustad kom upp bakom mig i slutet på racet så kunde jag inte sätta emot utan flaggades av som femma. Det blev två bra placeringar som jag är nöjd med men ändå finns lite frustration över den knuff som Flash gav mig och som sannolikt gjorde att jag blev snuvad på en pallplats, sa Mattias Andersson.

Nordic Fine Art, Roger Eriksson – SEAT Leon:
– Kvalet gick enligt planerna och jag fick startruta åtta till race 1. Lyckades köra upp mig en placering och låg på en stabil sjundeplats då det som absolut INTE får hända skedde. Säkerhetsbilen gick ut för att bärga en bil som stod olämpligt till, och det är fullt normalt. Men det som inte var normalt var att racet släpptes iväg trots att bärgningsbilen stod kvar på halva banan. Funktionärerna viftade allt vad de orkade med varningsflagg för att alla skulle sakta ner, vilket några gjorde mer, och andra gjorde mindre. Det hela resulterade i att jag tappade två placeringar över den långa raksträckan och var nere på nionde plats när säkerhetsbilen kom ut på banan igen. Som tur var kom ingen till skada och jag är helt säker på att detta bara var en engångsföreteelse. Snopet värre så blev det en nionde plats i mål och det var inte riktigt enligt min plan. Det innebar startruta nio i race två och nu hade jag verkligen ingenting att förlora. Race 2 gick betydligt bättre, med hjälp av en bra start och några omkörningar så körde jag i mål på en sjätteplats. Det innebär nu att jag ligger på en delad sjunde plats i det totala mästerskapet, inte fy skam med tanke på helgens omständigheter, berättar Roger.

Team Biogas.se, Fredrik Ekblom och Patrik Olsson, VW Scirocco Biogas:

Det var dubbla premiärer på Mantorp Park. Årets första STCC-lopp och så världspremiär för de två gasdrivna Volkswagen Scirocco från Team Biogas.se.
Rutinerade Fredrik Ekblom startade på tolfte plats. Fjorton varv senare körde han över mållinjen på elfte plats. Det första racet innehöll mycket händelser och avåkningar vilket tvingade ut Safety car på banan flera gånger.
Patrik Olsson körde i mål på en fjortonde plats efter att ha startat som nummer arton. Olsson begick dessutom sin STCC-debut och var mycket nöjd med loppet.
– Det känns förbannat skönt att ha fått debuten avklarad. Jag kan lova att det gav enorm mersmak, jag längtar redan till det andra loppet i eftermiddag, sa en upprymd Olsson.
Bilen lider dock fortfarande av övervikten. Det ger ett stort extraslitage på bilen i stort, men framför på allt däck och bromsar, något som Fredrik Ekblom håller med om.
– Det är skoj att äntligen få köra i skarpt läge. Men det är första gången jag kör så här många sammanhängande varv i bilen, så jag ser det som ett litet test. Straffvikten är dock värdelös. Vi är betydligt tyngre än konkurrenterna, och dessutom blir däcken glashala efter redan ett par varv på grund av slitaget, avslutade Ekblom.

Engström Motorsport, Tomas Engström, Honda Accord:
Årets budget är bantad för Engström Motorsport efter Hondas avhopp i vintras. Därför var motorraset i premiären en ovälkommen överraskning för teamet. Man fick bekänna färg och kom till start i andra heatet efter bara en timmes arbete med att byta motor.
– De var jätteduktiga att få ordning på det på så kort tid. Vi hade inget förberett utan räknade med att köra med den där motorn i de två första deltävlingarna i år. Den motorn vi tvingades sätta i var en reservmotor från 2005 så det var väl inte optimalt, säger Tomas Engström.
Det kan dock innebära ett stort steg framåt för Honda-teamet. I ett samarbete mellan JAS och trimningsföretaget Mugen väntar teamet på en splitter ny motor. Man har blivit lovad leverans av den till Göteborg, nu kan de få den tidigare, redan till Karlskoga den 23 maj.
– Det känns sådär att åka till Karlskoga med det material vi har nu måste jag säga. Med den nya motorn hoppas jag att vi ska placera Hondan där den här hemma, i toppen vad gäller motorprestanda, säger Engström.
– Det kanske är 50/50 nu om vi får den till Karlskoga eller inte. Vi ska försöka lösa det på bästa sätt.
Mugen är ett väl ansett trimningsföretag. De köpte F1-teamet Minardis motorutvecklingsanläggning för ett antal år sedan och har sedan dess växt med sin verksamhet. Nu utvecklar de främst VM-motorer i rally men även de motorer som James Thompson kört med i de tre senaste racen i WTCC.
Kontakten med Mugen kommer via JAS. Redan 2007 ville Mugen stoppa i sina motorer i Engströms bil, men Honda valde då att jobba vidare med italienska JAS samarbetspartners. Nu finns ett trepartssamarbete som Engström ska ta del av.
– Jag tror väldigt mycket på det här. Får vi i den motorn så vet vi att vi har konkurrenskraftiga grejer. Det ligger många timmars utveckling bakom den och får vi den till Karlskoga kommer vi att bli riktigt giftiga på kvalet.

Chevrolet Motorsport Sweden, Thomas Schie, Chevrolet Lacetti:
– Helgen blev inte alls vad vi hoppats på. När det brast i bakvagnen under testet så innebar det att jag bara kunde köra ett par varv på kvalet för att se om allt fungerade och min chans till en framskjuten startposition var borta. Annars fungerade bilen bra i heaten. Det får bli revansch på Gelleråsen, sa Thomas Schgie.

Kristoffersson Motorsport, Johan Kristoffersson, Audi A4:

Ett bra kval låg till grund för Johan Kristofferssons framgångar då han var snabbast bland privatisterna och tionde man totalt.
Efter en försiktig start kunde Johan i det första loppet säkert passera mållinjen som först av privatisterna och tia totalt.
-Jag ville verkligen se till att ta mig helskinnad ut ur den beryktade Paris-kurvan, komma in i loppet och försöka fullfölja mitt första race. Det lyckades bra och efter en bra start hade jag Fredrik Ekblom som ett plåster i bagageluckan resten av de 14 varven, berättar Johan efter målgång.
Starten i andra loppet blev en aning mer kaotisk med massor av incidenter och trångt om utrymmet.
-Jag hade samma målsättning som i första loppet men var nu tvungen att backa av lite mer och det medförde att jag tappade ett par placeringar. Efter att allt rett ut sig var det bara att fokusera och ta bilen i mål, fortsätter Johan.
Dubbelsegern betyder självklart att Johan nu toppar Semcon Cup.

Bilsport&Mc by caWalli, Viktor Hallrup och Dick Sahlén BMW 320i:

– Det var lite pirrigt inför mitt allra första tidskval med en täckt bil men jag tyckte det gick ganska bra när jag var fjortonde totalt men trea bland Semcon Cup-förarna, berättar Viktor Hallrup inför starten av det första av lördagens två race.
I det inledande racet fick Hallrup en bra start och genomförde ett taktiskt väl disponerat heat.
– Ganska snabbt kunde jag ta mig upp till en andra plats bland Semcon Cup-åkarna där jag hade Johan Kristoffersson en bit framför mig i sin Audi A4. Min BMW 320i fungerade perfekt och det kändes riktigt roligt att köra, berättade Viktor som slutade tolva totalt i heatet och hade Fredrik Ekblom precis före sig i den nya gasdrivna VW Scirocco och ett avstånd till Semcon Cup-vinnande Kristoffersson på 1,5 sekund.
I race två gjorde Viktor åter en bra start och var ganska snabbt uppe bakom Johan Kristoffersson som han sedan jagade hela vägen till målflaggan utan att komma om varför det åter blev en andra plats i klassen och en 13:e plats totalt.
– Jag är oerhört nöjd med dagen. Att ta två andraplatser i Semcon Cup är bättre än vad vi hoppats på. Speciellt roligt var det i det andra heatet där jag jagade Kristoffersson rejält men han bjöd aldrig på någon lucka så att jag kunde göra ett omkörningsförsök. Mina mekaniker och raceingenjör såg till att jag hade en perfekt bil som jag kunde känna mig trygg i. Nu har jag en tävlingshelg i STCC bakom mig och lärt mig massor som jag kan dra nytta av vid nästa race. Det går riktigt fort och det är tät racing så erfarenhet behövs, berättar en nöjd Viktor Hallrup efter sin premiärhelg.
– Det blev en kass helg för min del. Min växellåda strulade så jag kunde inte alls hänga med, sa en besviken Dick Sahlén.

Huggare Racing, Viktor Huggare, Opel Astra:
– På kvalet kändes bilen riktigt bra, vilket inte brukar vara ett gott tecken. Bilen kändes lugn och lättkörd. Tiderna jag presterade var förvisso bättre än tidigare, men fjärde man av privatisterna och en hel sekund efter Johan Kristoffersson kändes ruttet. Som vanligt var det en tuff start med lite kontakt, men allting flöt på fint och jag klättrade upp på tredjeplatsen. Efter några safety car-varv på grund av en startincident var racet ganska lugnt för min del, jag hade lucka fram och lucka bak, mot slutet började däcken ta slut och jag drog ner på tempot, nöjd med min tredjeplats.
– Till race två var jag lite högre upp i starten. Dock hamnade jag lite på fel sida av konkurrenterna och efter att ha fightats över ett halvt varv sida vid sida av Johan Kristoffersson föll jag bak flera placeringar. Dock lyckades jag efter ett tag infinna mig i samma position som racet innan. Dock hade jag lite mer kontakt med Viktor Hallrup och Johan och lärde mig att bevara däcken lite bättre. Ytterligare en tredje plats efter ett nytt, inte så dramatiskt race, skönt! Nu har jag lite högre förhoppningar för Karlskoga där jag tror jag har möjlighet att stå högre upp på pallen, berättar Huggare.

Micke Ohlsson Motorsport, Micke Ohlsson, Peuget 407:
– Det är mycket blandade känslor just nu, säger Micke Ohlsson. Jag var ganska skeptisk till om vi skulle hinna få tag i en motor efter raset på testet förra veckan, men efter heroiska insatser från flera håll fick vi till en lösning i sista sekunden. Tyvärr fick vi en lite klenare version och hängde inte med på rakorna, så det var två tuffa race. Som alltid när man går upp i en ny klass handlar det om att lära sig hur saker och ting fungerar, kommenterar Micke.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.