Hoppa till innehåll

Ternström: Konsten att ta hand om sina kunder

Porsche brukar skicka inbjudan till visningar av nya bilar. Autoropa gör tvärtom, de ringer och ber mig hålla mig borta. På skoj såklart. Häggenäs Auto tvingar kunderna att gå en bankörningskurs. Men, det mest geniala sättet att få bättre kontakt med kunder har Jarmo på 7H bil i Skene.

Ternström: Konsten att ta hand om sina kunder
Peter Ternström.

Porsche Segeltorp brukar skicka mig inbjudan till visningar av nya bilar. Martin Nelson på Autoropa gör tvärtom. Han brukar ringa mig och be mig hålla mig borta. På skoj såklart. Han vet att jag kommer så fort det vankas ny Ferrari. Häggenäs Auto i Skåne tvingar sina kunder till att använda sina sportbilar på rätt sätt – de hyr varje år motorbanor som Ängelholm och Knutstorp och bjuder in sina kunder till bankörning.
Men, det mest geniala sättet att direkt få bättre kontakt med kunder vet Jarmo Järvinen på 7H bil i Skene.
 
I början av september köpte jag en bil av Jarmo. En Mercedes-AMG SLS. En bil jag hade velat äga direkt när jag såg den för första gången. Det var kärlek från första ögonkastet. Vad jag tycker om bilen kommer i nästa nummer av auto motor & sport.
 
Här kommer istället en beskrivining av vad som hände när bilen skulle hämtas. Den mest geniala leveransen av en bil i världshistorien. Vi talar olympisk tungviktsmästare i konsten att ta hand sina kunder.
 
Full av förväntan steg jag in i 7H bils lokaler i Kinna. Min nya bil skulle hämtas. En bil jag velat ha i flera år, men inte haft råd till. Äntligen skulle den bli min. Och Jarmo hade ordnat ett riktigt fint exemplar till ett fantastiskt pris.
 
Jarmo väntade på mig innanför dörren. Han tittade på mig och log. Redan då borde jag förstått att något var fel. Men jag var bländad av min gråa SLS som stod parkerad i ett hörn i hallen. Bredvid stod en enorm husbil. Jag tror det var en Concorde. Och det var ingen slump att husbilen var parkerad just där. Allt var planerat i minsta detalj av Jarmo och gänget på 7H bil. Men det förstod inte jag än.
 
Papper skrevs under. Jag fick ett skinnfodral som innehöll manual och servicebok. Jag fick även ett par nycklar. Det jag inte visste var att fem par ögon följde hela händelseförloppet, i skydd av mörkret i husbilen bredvid.
 
Ganska snart kommer stunden jag har väntat på i flera år. Stunden då jag ska öppna måsvingedörren och sätta mig i min nya bil. Starta den 6.2 liter stora V8-motorn och styra kosan hem till Stockholm. Med nyckeln i handen öppnar jag dörren uppåt medan jag skakar hand med Jarmo. Men jag kommer inte längre än så.

Ternström: Konsten att ta hand om sina kunder
I auto motor & sport nr 25 skriver Peter Ternström i Vagnparken. Han berättar där den extremt underhållande historien om varför han köpte sin Mercedes SLS. Klicka på omslaget.

För dörren till husvagnen slås upp. Och ut kommer fem bleka och nakna finnar. Det är Jarmos kollegor. Personalen på 7h bil ställer sig i en ring runt mig. Joni spänner ögonen i mig och säger: ”vem tror du att du är?”
 
Förvånad blev mitt förnamn. Rädd mitt efternamn. Detta var en ”mexican stand-off” i bästa tarantino-stil. Fast inte i Kalifornien. I Kinna. Sex finnar i en cirkel runt mig. En håller ett knippe ris i handen.
 
Jarmo utbrister då, med sin härligt finska brytning: ”tror du att du får lämna 7H bil med en Mercedes SLS utan att sauna med grapparna?”
 
Jag stelnade till. Såg mig desperat omkring. Det fanns ingen utväg. Och vem tror du tog kontroll över situationen?  Sex storväxta finnar eller en jag? Jag hade aldrig en chans. Trots vilda verbala protester blir jag avklädd. Och vänligt men bestämt visad till bastun av grabbarna på 7H bil.
 
Jag klev in på 7H bil full av självförtroende. En framgångsrik event-organisatör som hyr Nurburgring. Som stänger av en gata i Poznan och lockar 60 000 människor att se Gran Turismo Polonia live. Efter en halvtimme i en bastu på 7H bil med Jarmo, Joni och gänget så kan jag intyga att jag återigen stod med båda fötterna fast på jorden. Ris på ryggen i en bastu av en storväxt finne har nämligen precis denna effekt.
 
Detta practical joke av Jarmo Järvinen och resten av finnarna på 7H bil är inget annat än helt genialt. Och jag önskar att fler kunde lära av detta exempel. För vilken köpare av en dyr sportbil som Ferrari, Lamborghini eller Porsche vill egentligen ha ett glas champagne när han hämtar sin nya bil? Ingen. Alla vill egentligen ha ris på ryggen i en bastu. Härmed utmanar jag Autoropa, Lamborghini Malmö och alla andra att installera en bastu i sina lokaler. Och överraska era kunder på riktigt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.