Tesla har upptäckt ett nytt kvalitetsproblem på Cybertrucken – en exteriör panel kan lossna vid körning.
Orsaken är en svag limfog, vilket kan göra att kantlisten lossnar under körning och utgör en trafikfara, rapporterar TheDrive.
Tesla har identifierat att problemet berör alla fordon av årsmodell 2024 och 2025 som byggts fram till och med februari 2025.
Felet tros förekomma på cirka en procent av bilarna, men hela produktionsserien på över 46 000 fordon återkallas i förebyggande syfte.
Läs också: PROV: Tesla Cybertruck – hyllad och utskälld
Första rapporten kom i januari
Det var i början av januari som det första fältfallet rapporterades till Tesla, där en kund upptäckt delaminering av kantpanelen.
En intern undersökning gav initialt inga tecken på avvikande konstruktion, men efter en andra incident valde Tesla att inleda en frivillig återkallelsekampanj.
Sedan dess har över 150 relaterade garantiärenden kommit in.
Läs också: Film: Alrik kollar in Tesla Cybertruck – ”Helt galen”
Ny lösning används i produktionen
För att undvika att problemet uppstår på framtida fordon har Tesla bytt limtyp till en som inte påverkas lika mycket av yttre påfrestningar.
Tesla har nu förstärkt fästningen med en svetsad stift och mutter som mekaniskt binder fast kantlisten i karossen.
Alla Cybertrucks byggda efter februari 2025 har denna lösning från fabrik.
Läs också: Mansory Elongation – Cybertrucken som gud glömde?
Vad är egentligen kantlisten?
Kantlisten – eller ”cant rail” som Tesla kallar den – är den yttre delen av takets struktur där A-, B- och C-stolpar möts.
Utöver att vara en synlig designkomponent fyller den även en strukturell funktion.
I detta fall är det dock endast den dekorativa panelen som riskerar att lossna, inte själva takstommen.
Läs också: Uppgifter: Tesla Cybertruck godkänd för EU
Inga kostnader för ägarna
Eftersom återkallelsen gäller nyproducerade bilar omfattas alla av garanti.
Tesla uppger att kostnaden för reparationen täcks fullt ut, och att samtliga ägare kommer kontaktas direkt.
Eftersom problemet är fysiskt krävs verkstadsbesök – det kan alltså inte lösas med en trådlös mjukvaruuppdatering som så många andra Tesla-fix.