Hoppa till innehåll
Recharge

Tesla i topp i STCC-premiären – Cupra slår tillbaka

Premiärhelgen för helelektriska STCC bjöd på regn, täta fajter, diskningar och mixade resultat i toppen.

John Sempill

Tävlingshelgen delades in i två dagar, med test, kval och delfinaler för att utse segraren under dag ett respektive dag två. 

Robert Dahlgren i sin PWR Cupra Born knep segern under lördagen, bara för att diskas efter en felaktigt balanserad bärarm. Felet upptäcktes efter en teknisk kontroll. 

– Det enda jag kan säga kring det här är att jag är ledsen för hela teamet att det här har inträffat, säger Robert Dahlgren, i ett pressmeddelande.

– Tyvärr är det den mänskliga faktorn som har spelat in i det här fallet. Nu vill jag fokusera på morgondagen.

Därmed ärvde Brink Motorsport-föraren Jimmy Eriksson segern, med sin Tesla Model 3. Under söndagen blev det dock revansch för Robert Dahlgren. Cupra Sweden – PWR-teamet fick rätsida på sina bekymmer och segrade i söndagens deltävling. 

– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här, säger Robert Dahlgren.

– När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg. 

Efter den första helgen i årets elektriska STCC-säsong är det Jimmy Eriksson som leder förarmästerskapet. Hans team, Brink Motorsport, leder konstruktörsmästerskapet.

Nöjda trots vädret

– Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet, säger Micke Bern, VD för STCC.

– Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna. 

Nästa deltävling sker helgen den 28–29 juni, på Ljungbyheds Motorbana. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: STCC

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.