Tävlingshelgen delades in i två dagar, med test, kval och delfinaler för att utse segraren under dag ett respektive dag två.
Robert Dahlgren i sin PWR Cupra Born knep segern under lördagen, bara för att diskas efter en felaktigt balanserad bärarm. Felet upptäcktes efter en teknisk kontroll.
– Det enda jag kan säga kring det här är att jag är ledsen för hela teamet att det här har inträffat, säger Robert Dahlgren, i ett pressmeddelande.
– Tyvärr är det den mänskliga faktorn som har spelat in i det här fallet. Nu vill jag fokusera på morgondagen.
Därmed ärvde Brink Motorsport-föraren Jimmy Eriksson segern, med sin Tesla Model 3. Under söndagen blev det dock revansch för Robert Dahlgren. Cupra Sweden – PWR-teamet fick rätsida på sina bekymmer och segrade i söndagens deltävling.
– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här, säger Robert Dahlgren.
– När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg.

Efter den första helgen i årets elektriska STCC-säsong är det Jimmy Eriksson som leder förarmästerskapet. Hans team, Brink Motorsport, leder konstruktörsmästerskapet.
Nöjda trots vädret
– Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet, säger Micke Bern, VD för STCC.
– Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna.
Nästa deltävling sker helgen den 28–29 juni, på Ljungbyheds Motorbana.