Även om det går att spara en rejäl slant med Teslas erbjudande om billån med nollränta riskerar kalkylen att haverera om värdeminskningen blir hög.
Om vi antar att en ny bakhjulsdriven Tesla Model Y tappar 50 procent av värdet under de tre första åren och vi kör 1 000 mil per år – blir månadskostnaden 7 708 kronor för den perioden.
Med privatleasing blir kostnaden 7 490 kronor per månad under samma förhållanden. Dessutom ingår försäkring i priset – något som numer kan vara rätt kostsamt.
Läs även: Kraftigt höjda premier för bilförsäkring till Tesla
Slipper risken för lågt andrahandsvärde
Privatleasing är så kallad operationell leasing med garanterat restvärde. I praktiken en hyra.
Till företag erbjuds finansiell leasing utan garanterat restvärde. Det är ett slags avbetalning och innebär att företaget kan tjäna på affären om värdeminskningen blir låg, men också tar risken om värdeminskningen blir hög.
Både Tesla Model Y och Model 3 erbjuds med operationell privatleasing.
Läs även: Ny klimatbonus 2026: Dessa får bonus för ny eller begagnad elbil