Teslas dominans på elbilsmarknaden i USA är på väg att erodera. Under augusti föll märkets marknadsandel till 38 procent, enligt statistik från analysfirman Cox Automotive som rapporterats av Reuters.
Det är första gången sedan oktober 2017 som Teslas andel understiger 40 procent. Då handlade det om en övergångsperiod inför volymstarten av Model 3.
Skillnaden är att företaget i dag aktivt väljer att prioritera andra projekt framför nya volymbilar.
Historiskt har Tesla legat på över 80 procent av elbilsförsäljningen i USA. Men konkurrensen har hårdnat kraftigt. I dag erbjuder såväl amerikanska märken som Ford, General Motors och Rivian som asiatiska aktörer från Hyundai, Kia och Toyota en lång rad elbilar i olika prisklasser.
– Jag vet att de positionerar sig som ett robot- och AI-företag. Men när man är ett bilföretag, när man inte har nya produkter, kommer ens andel att börja minska, säger Stephanie Valdez Streaty på Cox Automotive till nyhetsbyrån.
Läs också: Tesla lockar med nollränta och inbytesbonus i Sverige
Europasatsningar
Hyundai, Kia och Volkswagen-gruppen satsar stort på Europa, medan Tesla i högre grad riktar resurser mot självkörande robotaxis och sin humanoida robot Optimus.
Det kan leda till att lanseringen av nya och mer prisvärda Tesla-modeller i Sverige dröjer. Frågan är nu om Tesla kan återhämta sig på den amerikanska marknaden när konkurrensen blir allt tuffare.
Nästa stora modellnyhet väntas vara en mindre och billigare Tesla, ofta kallad Model 2, men den har ännu inte fått någon officiell tidsplan.
Läs också: Tesla slutar sälja Model S och X i Sverige