Hoppa till innehåll
Recharge

Tesla slutar sälja Model S och X i Sverige

Teslas dyraste modeller går inte längre att beställa – intresset har varit svalt det senaste året.

Tesla har officiellt slutat sälja både Model S och Model X i Sverige. De två lyxmodellerna går inte längre att beställa via den svenska konfiguratorn, vilket markerar slutet för märkets äldsta modeller på vår marknad.

Att Tesla ger upp Model S och X i Sverige är ingen stor överraskning. Försäljningen har varit närmast obefintlig under det senaste året – bara 10 Model S och 14 Model X har registrerats hittills under 2025.

Det är en brant nedgång jämfört med toppåret 2017, då Tesla levererade 287 Model S på en enda månad.

Dyrt, daterat – och dålig efterfrågan

Model S lanserades redan 2012 och blev snabbt en symbol för elbilens genombrott. Model X följde några år senare med sina spektakulära falkvingedörrar.

Men med Model 3 och framför allt Model Y har Tesla gått från att vara ett nischmärke till att dominera volymmarknaden – och då har premiumbilarna hamnat i skymundan.

De senaste uppdateringarna av Model S och X i USA innebar nya strålkastare och andra mindre förbättringar, men istället för att lansera dessa versioner i Europa verkar Tesla ha valt att avveckla modellerna här.

Det går fortfarande att köpa ett begränsat antal lagerbilar i Sverige, ofta med rejäl rabatt, men nya specialbeställningar är inte längre möjliga.

Konkurrensen springer förbi

Det är ingen hemlighet att Model S och X blivit dyra. I takt med att dollarkursen stigit och Tesla genomfört flera prishöjningar i USA har också svenska priser dragit iväg. Samtidigt har konkurrensen hårdnat.

Porsche har hittills i år sålt 66 exemplar av Taycan, Mercedes har rullat ut 111 EQS och till och med Lotus har lyckats kränga 17 Eletre.

Avslut för två pionjärer

Att Model S och X nu tystnar i Sverige är symboliskt. Det var dessa bilar som etablerade Tesla som mer än ett experiment – de visade att elbilar kunde vara snabba, snygga och eftertraktade.

Men marknaden har förändrats, liksom Teslas fokus. Framtiden ligger i billigare volymmodeller och storskalig global produktion.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Pexels

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.