Tesla har officiellt slutat sälja både Model S och Model X i Sverige. De två lyxmodellerna går inte längre att beställa via den svenska konfiguratorn, vilket markerar slutet för märkets äldsta modeller på vår marknad.
Att Tesla ger upp Model S och X i Sverige är ingen stor överraskning. Försäljningen har varit närmast obefintlig under det senaste året – bara 10 Model S och 14 Model X har registrerats hittills under 2025.
Det är en brant nedgång jämfört med toppåret 2017, då Tesla levererade 287 Model S på en enda månad.
Läs också: Tesla Model X: ”Enda nackdelen är att ingen vill tävla vid rödljusen”
Dyrt, daterat – och dålig efterfrågan
Model S lanserades redan 2012 och blev snabbt en symbol för elbilens genombrott. Model X följde några år senare med sina spektakulära falkvingedörrar.
Men med Model 3 och framför allt Model Y har Tesla gått från att vara ett nischmärke till att dominera volymmarknaden – och då har premiumbilarna hamnat i skymundan.
De senaste uppdateringarna av Model S och X i USA innebar nya strålkastare och andra mindre förbättringar, men istället för att lansera dessa versioner i Europa verkar Tesla ha valt att avveckla modellerna här.
Det går fortfarande att köpa ett begränsat antal lagerbilar i Sverige, ofta med rejäl rabatt, men nya specialbeställningar är inte längre möjliga.
Läs också: PROV: Tesla Model S Plaid Track Package – bäst på allt!
Konkurrensen springer förbi
Det är ingen hemlighet att Model S och X blivit dyra. I takt med att dollarkursen stigit och Tesla genomfört flera prishöjningar i USA har också svenska priser dragit iväg. Samtidigt har konkurrensen hårdnat.
Porsche har hittills i år sålt 66 exemplar av Taycan, Mercedes har rullat ut 111 EQS och till och med Lotus har lyckats kränga 17 Eletre.
Läs också: Reuters: Tesla mörkar allvarliga chassifel
Avslut för två pionjärer
Att Model S och X nu tystnar i Sverige är symboliskt. Det var dessa bilar som etablerade Tesla som mer än ett experiment – de visade att elbilar kunde vara snabba, snygga och eftertraktade.
Men marknaden har förändrats, liksom Teslas fokus. Framtiden ligger i billigare volymmodeller och storskalig global produktion.