Mobility Sweden har satt ihop och släppt alla siffror för nyregistrerade personbilar under 2023 och där kan vi se att bilmarknaden har fått jobba i motvind under året som passerat.
Lågkonjunktur, slopad bonus för elbilar, fluktuerande bränslepriser och osäkerhet kring kommande politiska satsningar gör att bilmarknaden har det svårt.
Från dåligt till inte lika dåligt
Totalt ökade registreringen av personbilar i Sverige med 0,5 procent jämfört med 2022, året då Ryssland påbörjade sin fullskaliga invasion av Ukraina. Kriget skapade flertalet problem som slog hårt mot alla, däribland biltillverkarna. 2022 var ett svagt år för fordonsmarknaden och 2023 var inte mycket bättre.
Däremot går det att se att leveranstiderna börjar återgå till det normala med flera tillverkare som säger att de inte längre har några större produktionsproblem.
Hade kunnat se sämre ut – kriget och halvledarbristen satte käppar i hjulen för produktionen av bilar. Det gjorde att tillverkarena under år 2022 fick in långt fler beställningar än vad man kunde få ut bilar på vägarna. Det gjorde gott för siffrorna år 2023. Många av de bilar som beställdes året innan, registrerades och levererades under det år vi precis lämnat bakom oss.

Antalet personbilar i trafik minskade för första gången på 30 år om än inte särskilt mycket. Det beror på få nyregistreringar under de senaste åren och en relativt hög export av bilar på grund av den svaga kronan.
Riktigt svag personbilsmarknad 2024 – de senaste åren har varit svåra och det år som precis startat förutspår Mobility Sweden blir det tuffaste på mycket länge.
Elektrifieringstakten saktade ner
Andelen laddbara bilar uppgick till 60 procent, 2022 var samma siffra uppe på 56 procent. Under det senaste året stod elbilarna för 39 procent och laddhybrider för 21 procent av registreringarna. Elbilarna ökade med 18 procent medan laddhybriderna tappade runt 8 procent.

Den ökning av andelen elektrifierade bilar vi sett de senaste åren tappade fart under 2023. Uppgången är inte lika stark som tidigare då framför allt privatkunder har fått tänka om med rådande ekonomiska läge och den borttagna bonusen. 2023 är det företagen som driver på elektrifieringen till skillnad från 2022 då privatkunderna stod för den större delen av kakan.
Tesla är den främsta vinnaren. Volvo fortsatt störst
Det registrerades totalt 20 331 Teslor år 2023, varav 16 412 var Tesla Model Y. Året innan landade tillverkaren på allt som allt 9 186 bilar. Största biltillverkare blev Volvo, vilket de har varit varje år sedan 1957.
De fyra topplaceringarna tas upp av samma tillverkare som förra året och även ordningen är den samma. Femteplatsen har dock BMW tappat till Tesla. Även Audi, som hade sin högsta marknadsandel någonsin på 6,4 procent, gick om BMW.
| Märke | Antal | Förändring (jmf. 2022) |
| Volvo | 41 308 | -10 % |
| Volkswagen | 32 744 | -3 % |
| Kia | 24 391 | -18 % |
| Toyota | 23 448 | +1 % |
| Tesla | 20 331 | +121 % |
Tesla Model Y petar ner XC40 från tronen

2022 var det dubbelt Volvo i topp bland modellerna där XC40 blev bäst av alla och XC60 näst bäst. Dessutom återfanns S/V60 på en femteplats. I år har den sistnämnda Volvo-modellen tappat tre placeringar och de två förstnämnda halkat ner en plats vardera, detta då Tesla Model Y har tagit sig om och lagt sig i täten.
Framgångrikaste laddhybrid blev Volvo XC60, och det med marginal. Närmast bakom ligger Kia Ceed med mindre än hälften så många nyregistreringar. Volvo XC40 blev den framgångsrikaste rena bensinbilen och på dieselsidan lade sig Volvo S/V60 högst.
| Modell | Antal | Förändring (jmf. 2022) |
| Tesla Model Y | 16 412 | +150 % |
| Volvo XC40 | 13 606 | -5 % |
| Volvo XC60 | 11 632 | -3 % |
| Volkswagen ID.4 | 11 007 | +24 % |
| Skoda Enyaq | 6 317 | +45 % |
Hur blir 2024?
Som nämnt ovan tror Molbility Sweden på att marknaden kommer gå klart sämre i år, alltså 2024. Vad tror du? Fortsätter Model Y:s framgångssaga? Tar elbilarna mer eller mindre mark? Lämna gärna en kommentar!
Alla siffror kommer från branschorganisationen Molbility Sweden (tidigare Bilsweden).