Hoppa till innehåll

Test: Vintertorkarblad, funkar det?

Vintern bjuder på många prövningar för oss bilförare och en av dessa att över huvud taget se ut genom vindrutan förbi imma, snö och is. ”Trico Ice” är nya torkarblad, speciellt framtagna för vinterförhållanden med bland annat teflon i gummit. Kan det funka? Vi ska testa!

Test: Vintertorkarblad, funkar det?
Originalbladen på testbilen, en Skoda Octavia RS 2008, är extremt enkla att byta. Vrid 90 grader och dra rakt ut, sätt på det nya torkarbladet och vrid tillbaka. Klart! Så här enkelt borde det vara på alla bilar – men så väl är det inte…

Det första färdigskivade brödet såldes 1928 i Missouri, USA, strax efter att brödrosten hade börjat säljas på allvar bland vanligt folk. Men efter detta genidrag undrar man om forskningen verkligen gjort några väsentliga framsteg? Möjligtvis skulle det kunna vara torkarblad, speciellt utvecklade för vinterförhållanden, och det har världens ledande tillverkare av torkarblad – Trico – tagit fram.

Nya ”Trico Ice” har en flexibel konstruktion som i uppfällt läge ser ut som en väldigt ledsen banan, men nedfälld mot vindrutan följer glasets kurvade yta tyst och smidigt. Den låga profilen gör att bladet inte fångar upp luft och riskerar att tappa sitt tryck på grund av fartvindens lyftkrafter. Den helgjutna profilen motverkar också att snö och is kommer in i bladet och får det att stelna. Det är samma princip som flera andra tillverkare av torkarblad också använder.

Gummiblandningen som stryker mot glaset har ”teflon” (DuPonts varumärke, heter egentligen polytetrafluoreten) som en ingrediens. Som vi alla vet är teflon ett medel som ger extremt låg friktion och många andra fina egenskaper, både vid höga och låga temperaturer.

Test: Vintertorkarblad, funkar det?
Fingret pekar på den plastdetalj på torkarbladet som man måste trycka ner med betydande kraft för att fästet ska kunna bytas ut. Inte svårt, men det behövdes hjälp av en skruvmejsel.

Trico har gjort sig kända för att konstruera torkarblad som är lätta att montera, antingen med universalfästen eller färdiga ”clips” som underlättar bytet. Den största anledningen – näst efter priset – till att många byter torkarblad så sällan är förmodligen att monteringen upplevs som krånglig.

På min Skoda Octavia RS 2008 är det extremt enkelt att byta torkarblad, så länge man köper ”originalblad” (Bosch Aerotwin, eller motsvarande). Det är bara att slå av tändningslåset när torkararmarna står rakt upp och sedan lyfta upp armarna från glaset, vrida torkarbladet i ungefär 90 grader och sedan dra det rakt ut från den runda axeln i änden av torkararmen. Inga clips, inga lås, inga problem alls. Stoppa in det nya torkarbladet, vrid och monteringen är klar. Med öppna förpackningar byter min mormor båda torkarbladen på under en minut!

Trico Ice är lite krångligare att byta eftersom man i det här fallet har två ”clips” att välja på. En liten plastflärp ska tryckas ner för att fästet ska kunna bytas och det visade sig behöva en del muskelkraft. På den ena torkaren klarade jag det med enbart fingrarnas tryck och tre elaka svordomar, men på det andra torkarbladet var jag tvungen att använda en skruvmejsel för att få tillräcklig kraft.

Test: Vintertorkarblad, funkar det?
De nya Trico Ice säljs som ”singelpack” men bör förstås bytas som par. Sortimentet omfattar anpassning till elva olika typer av torkararmar och passar därför de flesta förekommande bilmodeller. Trico torkarblad hittar man hos bildelsspecialister som till exempel Mekonomen men även hos bensinkedjor som OKQ8, med flera.

Fullt avsiktligt läste jag ingen bruksanvisning utan försökte lösa monteringen med min måttliga begåvningsnivå, vilket visade sig gå alldeles utmärkt. Gott betyg till Trico, alltså. När väl fästet var på plats på torkararmen gick bytet mycket smidigt.

Vid monteringstillfället för fyra veckor sedan fanns det en viss tendens till vinterklimat men sedan dess har det mest varit töväder och regn, här i 08-land. Några vinteregenskaper har det alltså varit svårt att få någon uppfattning om, ännu så länge.

Men Trico Ice torkar så här långt bra och framför allt tyst i alla svenska hastighetsområden. I somras bytte jag vindruta efter några elaka stenskott och kombinationen av nytt, repfritt glas och fräscha torkarblad gör att sikten blir perfekt. Vilket verkligen behövs när dagarna är korta och man mestadels kör när det är mörkt.

Längre fram på det nya året återkommer jag med fler intryck av hur Trico Ice klarar låga temperaturer, snö och is. Gör det någon skillnad vid riktigt låga temperaturer med tefloninblandning i gummit? Rapport kommer senare i vinter!

 

Generalagent för Trico torkarblad i Sverige: Ferdfelt Trading (klicka på länken för mer information).

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.