Hoppa till innehåll

Tidningstest, PG-flytt, offset-krock och Saabskvaller

Veckans prao Thomas Holmsäter har gjort ett tidningstest mellan auto motor & sport och Teknikens Värld – gissa vem som vann?! Layoutavdelningen på tidningen har fram tills nu varit ett vitt, välstädat och ”arkitektoniskt” rum. Nu ser det snart ut som mitt skrivbord! Som den biltidning vi är bangar vi inte för något, i går […]

Veckans prao Thomas Holmsäter har gjort ett tidningstest mellan auto motor & sport och Teknikens Värld – gissa vem som vann?! Layoutavdelningen på tidningen har fram tills nu varit ett vitt, välstädat och ”arkitektoniskt” rum. Nu ser det snart ut som mitt skrivbord! Som den biltidning vi är bangar vi inte för något, i går kväll testades Kyoschos Mini-Z Monster – med tveksamt resultat. Och Michael Eliasson – före detta Saabvarumärkesguru har fått ett drömjobb.

Alla praoelever som kommer till tidningen ger jag samma uppgift: gör ett tidningstest med betyg, vi och Teknikens Värld måste vara med. Alltid lär man sig något.
Thomas Holmsäter är en tuff kille. Teknikens Värld får nämligen högre betyg för sina Begagnattester, det som avgör saken är TV:s instrumentella bilder jämfört med våra mer, ska vi säga, konstnärliga.
Är detta en allmän åsikt: ska bilder på begagnade bilar vara enkla passfoton eller friare med mer lockande bilder?
Nyhetsavdelningen avgår till vår favör, och ett frågetecken ställs inför Teknikens Världs spionbilder med påklädda bilder. ”Vad är meningen, lägg av med dem!” är Thomas raka besked.
Ska man verkligen bjussa en konkurrent på denna information, själv tycker jag att dom kan fortsätta med detta…
Vår vagnpark är bättre och mer personlig och överlag går denna iakttagelse som en röd linje: auto motor & sport är personligare och snyggare, Teknikens Värld mer stel. Intressant är att Thomas lägger mycket stor vikt vid tidningarnas bilder, färgplattor och layout – och där vinner vi stort – Thomas är inte bara kritisk utan också smart.
Det enda han glömde att påpeka är väl att ams är billigare att prenumerera på.
På layoutavdelningen håller Peter Gunnars (PG) på att flytta in. Så nu finns det stora blå plåtskåp och en massa bråte i det förut så rena rummet. Du som någon gång sett mitt skrivbord kan se layoutrummets nya ”ordning” framför dig.
Tidningens kvällsliga med Mini-Z-bilar som specialitet körde ett hårt pass igår. John, Micke J och Richard körde. Hur det gick vet jag inte, men kanske kan Mickes uttalande avslöja något: ”Det var ju för f-n ingen tävling och jag hade inga laddade batterier”.
Mickes DTM-Mercedes blev av med båda backspeglarna, den andra på Richards sko. ”Det ska ju inte vara gubbar på banan.”
John kommer ihåg att han vann fyra heat, Richard påstår att han bara låg bakom och avvaktade.
Ny för kvällen var en testbil: en Monster-truck. Dock gick den sönder efter fem minuter, en offset-krock mot en stol pallade inte hjulupphängningen för.
Till sist: Michael Eliasson, en av Peter Augustssons gamla parhästar och före detta varumärkesguru har fått nytt jobb. Nu jobbar han med Lexus Europa, och med på den nya resan har han samma reklamkillar som en gång jobbade på Brindfors med Saab.
Lite ironiskt är det kanske att Lexus är allt det som Michael ville att Saab skulle vara: underrated and overstated, eller hur var det nu?
Har du något skvallermejla mig!
Hej!

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.