Hoppa till innehåll

2G/3G-undantag försenat – tusentals riskerar tvåa vid besiktning

Snart släcks 2G- och 3G-näten ned. Då slutar eCall fungera i många bilar, vilket ger en anmärkning vid besiktningen. Transportstyrelsens lösning är försenad.

När 2G- och 3G-näten börjar släckas ned den 1 december slutar eCall att fungera i många bilar. Det leder i sin tur till att bilen kan underkännas i samband med kontrollbesiktning.

– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, till Carup.

I slutet av förra året kom Transportstyrelsen på en lösning på problemet – att sluta kontrollera eCall vid besiktningen. Det nya undantaget skulle börja gälla den 1 januari 2026. Därmed skulle ingen behöva drabbas av körförbud.

Telia har beslutat vänta med nedsläckningen för att underlätta, men Tele2 och Telenor börjar nedsläckningen den 1 december 2025. Många bilar från VAG har uppkoppling via Tele2 och Telenor.

Försenat till april-maj 2026

Nu har det visat sig att Transportstyrelsen blivit försenade. De nya reglerna skickades ut på remiss i juli och sista dagen att svara är den 31 augusti. Det är alltför sent för att byråkratin ska hinna med.

– Föreskriften bör kunna träda i kraft i början av nästa år, gissningsvis april-maj, beroende på hur lång tid notifiering till EU tar med mera, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till samma källa.

Konsekvensen blir att många bilar som besiktigas efter den 1 december får en anmärkning på grund av att eCall inte fungerar.

– Vi kommer underkänna fordonet med en så kallad villkorstvåa vilket innebär att man som fordonsägare ska åtgärda bristen, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen till Carup.

Bilägaren är skyldig att skyndsamt åtgärda bristen, men måste inte göra ombesiktning. Däremot måste felet vara åtgärdat till nästa besiktning, vilket av andra skäl kan vara inom en månad.

Dessa bilar berörs

Det är dock inte alla bilar med eCall som omfattas, bara de som är bygga efter 2018. En del nyare modeller har upp koppling via 4G eller 5G och slipper därför problem med eCall.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.