Toyota har utvecklat en ny familj bensinmotorer med framtiden i åtanke – men utan att ge upp prestandan. Trots att fokus ligger på lägre utsläpp och förbättrad effektivitet berättar ingenjörer nu att 2,0-litersvarianten i den nya serien kan trimmas till över 600 hästkrafter.
Den nya motorn, som kallas G20E, visades för första gången i det radikala konceptet GR Yaris M på Tokyo Auto Salon. Konceptbilen, som är bakhjulsdriven och mittmotoriserad, visade redan upp runt 400–450 hästkrafter med hjälp av en IHI-turbo – men det är bara början.
Enligt Toyotas egna ingenjörer, citerade av våra tyska kollegor Auto Motor und Sport, är 600 hk fullt möjligt med en större turbo.
– Med en större turbo är mer än 600 hästkrafter lätt möjligt, säger en av Toyotas utvecklare.
Läs också: PROV: Toyota GR Yaris – så grym att den borde vara olaglig
Mer än dubbla effekten
Motorn G20E är tänkt att ersätta eller komplettera dagens turbomatade trecylindriga 1,6-litersmotor, G16E-GTS, som används i GR Yaris, GR Corolla och specialversionen Lexus LBX Morizo RR.
Den motorn levererar upp till 304 hk – alltså knappt hälften av vad den nya kan klara. Att en fyrcylindrig bensinmotor når över 600 hk är ovanligt, även i extrema fall.
Som jämförelse har Mercedes-AMG:s M139l i C63 S E Performance 469 hk – den kraftfullaste serieproducerade fyrcylindriga motorn hittills.
Mittmotor och trimvänlig design
Den nya motorn är inte bara kraftfull – den är också flexibel. Den är utvecklad för att kunna monteras både längs- och tvärställd, fram eller bak i bilen, vilket öppnar för en rad olika prestandamodeller från Gazoo Racing.
Toyota har redan testat motorn i GR Yaris M, men enligt Auto Motor und Sport har även en avskalad Lexus IS-prototyp använts som testplattform. Motorn sägs dessutom vara ovanligt lätt att trimma.
En ingenjör berättar att det finns ”extra utrymme mellan cylindrarna” för att möjliggöra borrning och ökad slagvolym – något som snabbt väckt associationer till klassikern 2JZ-GTE från Supra.
GR Yaris M fick också sin hjulbas något förlängd för att kunna rymma motorn bakom föraren. ”Prestandan är otrolig”, säger en annan ingenjör om testbilen.
Bredare japansk motorstrategi
Toyota är inte ensamma i satsningen. Tillsammans med Subaru och Mazda utvecklas en gemensam plan för att förlänga förbränningsmotorns livslängd.
Mazda fokuserar på roterande motorer som räckviddsförlängare, Subaru finslipar sin boxermotor – och alla tre undersöker alternativ som syntetiskt bränsle, bioetanol och vätgas.
Toyota ser inte elbilar som det enda svaret. I början av 2024 sa koncernens styrelseordförande Akio Toyoda att han inte tror att elbilar någonsin kommer att överstiga 30 procent av marknaden.
Samtidigt visar statistik från IEA att över 20 procent av alla nya bilar som såldes globalt förra året saknade förbränningsmotor.
Läs också: Toyotas chef dissar elbilar – ”Ger ingen sportbilskänsla”
MR2, Celica och nästa Supra?
Vilka modeller får äran att använda G20E först? Toyota har redan bekräftat att GR Supra kommer att leva vidare i nästa generation – och ett nytt Celica- eller MR2-projekt har antytts flera gånger av högt uppsatta personer inom koncernen.
En GR86 med mittmotor och turbo låter också som ett naturligt steg framåt. För entusiasterna återstår att se om någon version av G20E når 600 hk i en gatbil.
Men även om den produktionsklara effekten landar runt 450–500 hk, skulle det vara ett tydligt statement från Toyota: att prestandamotorn fortfarande har en framtid – även i en allt mer elektrifierad värld.