Det finns putsnissar som alltid och ofta tvättar sina bilar för hand, det finns bekväma tjänstebilsförare med tvättabonnemang, och så finns det dem som i stort sett bara tvättar bilen innan den ska besiktigas eller säljas.
Värst är de som kör Toyota enligt en undersökning från Kantar Sifo. En av redaktionens Toyota-ägare är ett tydligt exempel på detta. Han är inte tvättat sin Avensis en enda gång sedan den köptes för två år sedan.
I undersökningen, som beställts av Kvdbil, har bilägare fått sätta betyg på hur väl de tar hand om sin när det gäller tvätt, service och annat underhåll. Ungefär hälften, 49 procent, ger sig själva mellan åtta och tio i betyg.
Det skiljer dock en hel del beroende på vilket bilmärke personen äger. Audi-förarna är i topp med 67 procent som ger sig själva de högsta betygen. Därefter kommer Volvo-, BMW- och Hyundai-ägare.

I botten finner vi Toyota-ägarna. Troligen beror detta på att de inte väljer bil av kärlek utan för att få en problemfritt ägande. Renault-ägare ger inte heller sina bilar så mycket kärlek. Förvånande nog hittar vi även Mercedes-ägarna i botten.
Det finns också en stor spridning mellan åldersgrupperna. 62 procent av de äldre ägarna (56-79 år) anser sig ta väl hand om sin bil, medan motsvarande siffra för 18-34-åringar bara är 39 procent. Kanske är de äldre mer uppfostrade med att vårda sina investeringar.
Även geografiskt kan man se skillnader i lusten att ägna sig åt bilvård. Jämtland och Västernorrland toppar med 58 procent medan smålänningarna ligger i botten med 39 procent.