Hoppa till innehåll

Toyota-arbetare planterar blommor

Nej, det handlar inte om någon ny miljökampanj utan om att hålla de anställda vid en stillastående fabrik sysselsatta. Än så länge vägrar nämligen Toyota avskeda personal på sina amerikanska pickup- och suvfabriker. Vi har tidigare nämnt att Toyota valt att låta några av sina fabriker i USA gå på tomgång under en tre månader […]

Nej, det handlar inte om någon ny miljökampanj utan om att hålla de anställda vid en stillastående fabrik sysselsatta. Än så länge vägrar nämligen Toyota avskeda personal på sina amerikanska pickup- och suvfabriker.

Vi har tidigare nämnt att Toyota valt att låta några av sina fabriker i USA gå på tomgång under en tre månader lång period med början i augusti och slut i oktober. Orsaken är naturligtvis den minskade efterfrågan på de bränsletörstiga suvar och pickuper som tillverkas på dessa platser.
De två anläggningar som det rör sig om ligger i Princeton, Indiana och San Antonio, Texas. Totalt rör det sig om 4.500 arbetare som plötsligt alltså inte borde ha något att göra då Toyota bestämt sig för att behålla hela arbetsstyrkan, något man av förståeliga skäl talar högt om.
Om man nu ändå ska betala dem full lön kan man ju lika gärna hålla dem sysselsatta verkar man resonera, vilket resulterat i några nyheter. I huvudsak handlar det om träning i själva byggandet samt säkerheten i samband med detta men även andra saker står på schemat för arbetarna.
En del handlar om att de ska lära sig mer om företagets historia, antagligen ett försök att få dem mer känslomässigt bundna till just Toyota. De kommer också att få göra lite samhällstjänst vilket innefattar allt från att att ta bort klotter till att arbeta med blomsterrabatter.
Beslutet har dock inneburit att övriga Toyota-anställda i USA klagar då företaget väljer vilka fabriker som ska producera framtida modeller utifrån arbetarnas skicklighet. De ska därför ha bett om att få genomgå samma träning. Därför kan Princeton- och San Antonio-anställda komma att få rycka in på andra ställen.
Klart är att detta kostar Toyota pengar, Automotive News uppskattar att bara arbetarnas löner under perioden går på 50 miljoner dollar. Än större är dock förlusten av intäkter från de tiotusentals pickuper och suvar som annars skulle ha tillverkats, där uppskattas att 1 miljard dollar går förlorade.
Även om dessa siffror visar långt ifrån hela sanningen, exempelvis behöver inget material köpas in, så är det tur att Toyota har en rejäl kassa att ta från.
Beslutet att inte sparka någon samt att hjälpa till i samhället kan dock också ses som en långsiktig PR-investering för företaget på den amerikanska marknaden. I Japan förlorade nyligen 800 anställda sina jobb.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.